Fredag kan bli den största shoppingdagen någonsin för e-handeln i Sverige

Klarna Black Friday ehandel
Fredag kan bli den största shoppingdagen någonsin för e-handeln i Sverige

Foto: Klarna samt TT.

Johanna Ekström

Reporter

Siffror från Klarnas betallösning för e-handeln visar på stor uppgång i e-handeln jämfört med förra årets black week.

Shopping-högtiden Black Friday har numera snarare blivit en hel vecka, black week. Och även i år ser försäljningen ut att slå nya rekord. 

Statistik från Klarna, som hanterar ungefär hälften av de svenska e-handelsköpen, visar att redan i starten av veckan så hade försäljningen ökat med 67 procent jämfört med året innan. 

Den största ökningen har skett i ålderskategorin 66 år och uppåt, där onlineköpen mer än dubblats jämfört med förra året.  

Klarnas statistik visar också att de mest populära kategorierna att handla är elektronik, barnprodukter samt smycken och accessoarer. 

Enligt Klarna väntas årets Black Friday bli den största shoppingdagen någonsin för onlinehandeln i Sverige. 

Samtidigt pågår många motrörelser till köphetsen, som till exempel circular monday, som går ut på att försöka laga och underhålla de prylar vi redan har.

Hur ska egentligen e-handlare förhålla sig till Black Friday? Går det verkligen att slå försäljningsrekord – och fortfarande säga att man satsar på hållbarhet. 

Nakd-grundaren Jarno Vanhatapio gästade Breakit Live för att diskutera frågan  se hela programmet i spelaren.

 

Läs mer

Klarna köper upp – och lägger ner – Search Engine Marketing Sweden

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski om rundan: "Gick rekordsnabbt"

Toppchefen Knut Frängsmyr lämnar Klarna – sitter på stort aktieinnehav

Läs fler artiklar
LÄS MER