Mikael Cruseman slutar på Neybers för att starta VR-byrå

Breakit - Mikael Cruseman slutar på Neybers för att starta VR-byrå
Mikael Cruseman och Johan Högfeldt. Foto: Maria Cruseman.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Efter fyra och ett halvt år vill Neybersgrundaren och vd:n Mikael Cruseman testa något nytt. Framöver ska han utveckla VR-spel för nystartade Odd Raven Studios.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Det var när Mikael Cruseman provade på VR i höstas som intresset väcktes. Eller – han blev snarare “såld på en gång” berättar han när vi ses över en lunch. Den 31 januari slutade han officiellt som vd för Neybers som han startade för fyra och ett halvt år sedan.

“Det känns spännande att ge sig in i nya äventyr och ett naturligt att gå vidare, så det har inte varit några hard feelings alls. Neybers fokuserar just nu på inredning, försäljning och marknadsföring och det är istället design och spel som är mina starka sidor,” säger Mikael Cruseman, numera speldesigner och vd på Odd Raven.

Han är lite hemlighetsfull kring vad bolaget ska utveckla för sorters VR-spel, men det kommer i varje fall inte ha något med inredning att göra.

“Det handlar om att utnyttja det unika med VR och vad man vill uppleva där. Vi vill få människor att tänka och känna på ett sätt som de inte gjort förut när de spelat spel,” säger Mikael Cruseman.

Det finns än så länge inte så många svenska VR-spelutvecklare på marknaden. Spelprofilen Tommy Palms företag Resolution Games är en av konkurrenterna och även Neat Corporation som utvecklar det uppmärksammade VR-spelet "Budget Cuts."

“Det är ganska tidigt än så länge men jag tror verkligen att marknaden kommer att ta fart på riktigt från sommaren och framåt. För mig är VR större än när smarttelefonerna kom och jag tror att penetrationscykeln kommer att se liknande ut. Om fem år kommer det vara en självklarhet att använda sig av VR-teknik,” säger Mikael Cruseman.

Han har grundat Odd Raven tillsammans med Johan Högfeldt och i slutet av månaden kommer de vara totalt sex som arbetar med spelstudion. Målet är att släppa minst ett spel under året och ett större spel under 2017.

Bolaget är hittills självfinansierat.

Läs fler artiklar
LÄS MER