Sök

Rekordår för Nyheter 24 - nu ska grundarna bli e-handlare

Nyheter24

Nyheter 24:s grundare Patrik Sandberg och Douglas Roos. Foto: Press.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Förlust vändes till vinst samtidigt som försäljningen dubblades för det digitala mediahuset under fjolåret, visar färska bokslutet.

I åtta år har Douglas Roos tillsammans med sin medgrundare Patrik Sandberg drivit Nyheter 24-gruppen, där bland andra nyhetssajten Nyheter 24, e-sportdelen Fragbite och annonssäljbolaget Netric ingår. Starten blev turbulent där stora delar av Mediasverige dömde ut satsningen och verksamheten har kostat stora pengar.

Men nu har det vänt på allvar för de två entreprenörerna - försäljningen har formligen exploderat under 2015 och för första gången går rörelsen med en rejäl vinst.

”Vi är skitnöjda men det är ju inte vi som grundare som gjort det stora jobbet utan personalen med vd Daniel Weilar i spetsen. Omsättningen ökade från 97 till 210 miljoner kronor i fjol och rörelseresultatet före avskrivningar blev plus 8 miljoner kronor”, säger Douglas Roos som tilläger att vinsten efter finansiella poster och avskrivningar blev 5 miljoner kronor.

”Vårt resultat skulle kunna vara klart högre om vi bara vinstmaximerade. Vinst är viktigt för oss men minst lika viktigt är att bygga upp nya intäktsben”, säger han.

Ett nytt sådant intäktsben är e-handel. Nyheter 24-gruppen jobbar just nu intensivt för att lansera en egen e-handel.

”Vi tror stenhårt på detta och vi kommer lansera vårt eget e-handelsvarumärke innan sommaren. Exakt vad vi ska sälja för något är hemligt men vi kommer främst att vända oss mot kvinnor i åldern 15 till 30 år”, säger Douglas Roos.

Planen är att marknadsföra produkterna via Nyheter 24-gruppens olika digitala kanaler. Totalt har mediehuset cirka 3,5 miljoner unika besökare i veckan där nyhetssajten Nyheter 24 har uppemot 1,9 miljoner besökare i veckan.

”Vi kommer trycka på stenhårt i alla kanaler. Självklart tror vi jättemycket på det här men jag vågar inte gissa hur stor den kommersiella potentialen är”, säger Douglas Roos.

Däremot är han redan nu övertygad om att omsättningen under 2016 kommer att kunna lyfta med ytterligare 100 miljoner kronor och alltså hamna på omkring 310 miljoner kronor.

Douglas Roos flaggar också för ytterligare en ny intäktskälla för sitt mediahus.

”Vi har långt gångna diskussioner med flera e-handelsbolag där vi kommer få betalt när vi leder slussar kunder från våra sajter, alltså en slags affilate-modell”, säger han.

Under fjolåret förde Nyheter 24-gruppen diskussioner med både investerare och andra mediebolag om att sälja delar av verksamheten. De förhandlingarna ledde inte till någon konkret affär men Douglas Roos stänger inga dörrar inför framtiden.

”Vi känner oss väldigt starka på egen hand men vi är fortfarande intresserade av göra strukturella affärer”, säger han.

Läs mer