Så ska Daniel Ek krossa jättarna: ”Musik är bara en hobby för dem”

Breakit - Så ska Daniel Ek krossa jättarna: ”Musik är bara en hobby för dem”

Jon Mauno Pettersson

Nyhetschef

Daniel Ek tar bladet från munnen och berättar hur Spotify ska göra för att klå jättar som Amazon, Google och Apple.

Att konkurrensen blir allt tuffare på musikströmningsmarknaden råder det ingen tvekan om. Förutom att Spotify slåss mot direkta konkurrenter i form av Pandora och Tidal så har bolaget numera även tuff konkurrens i form av aktörer som Amazon, Apple och Google-ägda Youtube.

Men enligt Daniel Ek, Spotifys grundare och vd, finns det en stor skillnad mellan hans bolag och konkurrenternas.

I en ”intervju” med fråga-svar-sajten Quora berättar han hur han ser på konkurrensen.

”Jag tror på fokus. Bolagen du nämner har musik som hobby, det är bara en väldigt liten del av deras helhetsaffär. Vi gör en sak och försöker göra det väldigt bra. Det innebär att vi har ett bolag som är 100 procent dedikerade till att hitta rätt innehåll, göra det personligt för dig och gör det tillsammans med parners som är specialiserade på vad de gör”, säger han, och fortsätter:

”De stora plattformarna gillar generellt sett inte partnerskap. Det gör vi. Det öppnar upp en massa dörrar. Eller för att formulera det på ett annat sätt: Vi är väldigt fokuserade på att leverera den bästa möjliga musik upplevelsen du kan hitta.”

Han medger dock att konkurrensen påverkar honom.

”Jag säger inte att vi inte tänker på konkurrensen – självklart gör vi det, det vore galet om vi inte gjorde det. Men vi tänker på dem utifrån hur vi ska kunna göra Spotify så enkelt, roligt och relevant för dem att oavsett om de köar för nya Apple-produkter, köper sina grejer på Amazon Prime eller använder Googles mejl- och jobbprogram så ska de ändå vilja lyssna på musik via Spotify eftersom det ger den bästa upplevelsen som går att få.”

Men musikbranschen är tuff. I förra veckan kunde vi på Breakit avslöja att att den konkurrerande musiktjänsten Soundcloud återigen redovisar tunga förlustsiffror, 370 miljoner kronor back under 2014. Även Spotify har de senaste åren redovisat miljardförluster.

Enligt Daniel Ek så skiljer sig dock Soundclouds affärsmodell kraftigt från Spotifys.

”Vi har en väldigt annorlunda affärsmodell eftersom Spotify i huvudsak kretsar kring prenumerationer. Med prenumerationer kommer intäkter som går att förutspå. Så vi känner oss komfortabla i att investera i nya marknader, i vår produkt och vårt innehåll, eftersom vi vet att vi har en robust, växande affärsmodell bakom oss.”

Men hur ska Daniel Ek då göra för att leverera en bättre tjänst än konkurrenterna? Så här säger han själv:

"Så som vi ser på Spotify i framtiden så handlar allt egentligen om att leverera musik (och annan media) till fler tillfällen i ditt liv. För att kunna göra det så behöver vi bättre rekommendationer, bättre partnerskap och rätt innehåll för dessa tillfällen."

Läs fler artiklar
LÄS MER