Sök

Zalando har tröttnat på grabbiga tech-team – satsar 50 miljoner för att locka fler kvinnor

ZalandoMode

Ledningsgruppen på Zalando. Foto: Press / Istockphotos.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Inom tre år ska andelen kvinnor på bolagets olika tech-avdelningar har blivit betydligt högre, hoppas Zalando. Sin egna ledning lovar de också att se över.


Modejätten Zalando ska satsa 5 miljoner euro, eller drygt 50 miljoner kronor, för att öka andelen kvinnor som jobbar inom bolaget tech-team. Det framgår av ett pressmeddelande i samband med att Zalando släpper sin första ålliga mångfalds- och integrationsrapport.

“Vi strävar efter att vara ett mångsidigt och inkluderande företag eftersom vi är övertygade om att det kommer göra oss till mer framgångsrika på lång sikt. Att investera i mångfald och inkludering är mer än bara en affärsstrategi”, säger Rubin Ritter, medgrundare och VD på Zalando.

“Vår vision är att bli utgångspunkten för mode i Europa, och att inkludera alla på den resan ser vi som en naturlig del av helheten. Vi är fortfarande i början av arbetet men våra framsteg hittills tyder på att vi går i rätt riktning.”

Med det nya initiativet vill Zalando öka andelen kvinnor i sina tech-team till mellan 40 och 60 procent till 2023. Idag är andelen bara 17 procent, vilket uppges vara i linje med snittet för techbranschen i Tyskland. Samma siffra för sverige ska enligt branschorganisationen IT & Telekomföretagen vara 29 procent.

De drygt 50 miljoner kronor som nu investeras ska gå till att locka till sig, utveckla och behålla fler kvinnor i tekniska roller hos företaget. Bland annat genom utveckling av kvinnliga intressegrupper, sponsring av utbildningsprogram, opinionsbildning och marknadsföringsstrategier.

Zalando lyfter även fram i rapporten att de är medvetna om ledningsgruppens brist på mångfald.

"Som vi kommunicerade förra året ser vi bristen av mångfald som outnyttjad potential och vi är beslutna att nå vårt mål om mångfald i ledningen till 2023", går det att läsa i rapporten.

Läs mer