Sök

Så många miljarder planerar vi att e-handla julklappar för

Postnordehandel

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Men det finns också en motreaktion.

I den senaste e-barometern från Postnord framgår att 62 procent av de svenska konsumenterna planerar att köpa minst en julklapp på nätet inför den här julen. 

Totalt väntas vi e-handla julklappar för 10,6 miljarder kronor i år, en ökning med 26 procent jämfört med förra året. 

Undersökningen visar också att e-handeln under årets tredje kvartal varit rekordhög, med en tillväxt på 39 procent jämfört med samma period 2019. Det som vuxit mest är dagligvaruhandeln, följt av inredning. 

“Julklappshandeln på nätet kommer slå nya rekord, det kan vi med stor säkerhet säga. Och det är alltså trots att svenskarna totalt sett uppger att de kommer köpa något mindre julklappar. Förflyttningen till nätet, från den fysiska julklappshandeln, är enorm”, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord i ett pressmeddelande.

Enligt Postnord går starten för julhandeln under Black Friday, då många passar på att köpa julklappar. Men Carl-Fredrik Teder lyfter också att det pågår en motreaktion.

“Black Friday är helt klart startskottet på julhandeln, vilket också märks på våra egna terminaler, där vi förra året slog paketrekord och troligtvis gör det på nytt i år. Samtidigt är det många konsumenter som är väldigt kritiska till fenomenet och snarare sympatiserar med det som numera kallas Circular Monday – en motreaktion med hållbarhet och mindre konsumtion i fokus”.

Rapporten bygger på konsumentundersökningar genomförda mellan augusti och oktober av Kantar Sifo. 

Läs mer