Clas Ohlsons försäljning sjönk 3 procent – e-handeln rusade 51 procent

Clas Ohlson e-handel
Clas Ohlsons försäljning sjönk 3 procent – e-handeln rusade 51 procent

Kristofer Tonström tar över som vd på Clas Ohlson efter Lotta Lyrå i december. Foto: Press.

Finwire / Breakit

E-handeln går som tåget.

Under corona-pandemin har många e-handlare gått som tåget och det har talats om att vi har hoppat flera år framåt i digitaliseringen av handeln. Därför var det överraskande när prylkedjan Clas Ohlson tappade i e-handeln under september. Det förklarades av att ett nytt lagerstyrningssystem hade sjösatts och när bolaget nu redovisar oktobersiffrorna ökar e-handeln med 51 procent.

Totalt minskade försäljningen under månaden med 3 procent till 718 miljoner kronor. Den organiska tillväxten uppgick till +2 procent.

Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 2 procent, uppger Clas Ohlson i ett pressmeddelande.

"Utvecklingen av pandemin och de restriktioner som gäller på våra nordiska hemmamarknader har haft fortsatt stor påverkan på vår affär under oktober månad. Kundernas beteende liknade i stora delar det vi såg under våren och sommaren med minskad trafik till våra fysiska butiker, i synnerhet butiker i citylägen, men med en relativt god försäljning per kund. Detta avspeglas i en
organisk försäljningsökning om 2 procent. Den totala försäljningen minskade däremot med 3 procent som en konsekvens av en svagare norsk krona", säger vd Lotta Lyrå.

Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 228 (232).

Läs fler artiklar
LÄS MER