Under corona-pandemin har många e-handlare gått som tåget och det har talats om att vi har hoppat flera år framåt i digitaliseringen av handeln. Därför var det överraskande när prylkedjan Clas Ohlson tappade i e-handeln under september. Det förklarades av att ett nytt lagerstyrningssystem hade sjösatts och när bolaget nu redovisar oktobersiffrorna ökar e-handeln med 51 procent.
Totalt minskade försäljningen under månaden med 3 procent till 718 miljoner kronor. Den organiska tillväxten uppgick till +2 procent.
Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 2 procent, uppger Clas Ohlson i ett pressmeddelande.
"Utvecklingen av pandemin och de restriktioner som gäller på våra nordiska hemmamarknader har haft fortsatt stor påverkan på vår affär under oktober månad. Kundernas beteende liknade i stora delar det vi såg under våren och sommaren med minskad trafik till våra fysiska butiker, i synnerhet butiker i citylägen, men med en relativt god försäljning per kund. Detta avspeglas i en
organisk försäljningsökning om 2 procent. Den totala försäljningen minskade däremot med 3 procent som en konsekvens av en svagare norsk krona", säger vd Lotta Lyrå.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 228 (232).