Sök

Emanuel Karlsten

Så går det för uppstickarna i mediebranschen (inte så bra)

Mediepodden

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Mediepodden har granskat hur det går för Sveriges nya mediebolag. De som gör journalistik för allmänheten eller för en nisch. Här ingår Omni och Feber, men också Breakit och Nyheter idag.

Hur det går? Dåligt för nästan alla.

Omni har slagit rekord efter rekord när det gäller trafik och deras idé och funktion är oomstritt framgångsrik. Trots det lyckas de inte lyfta ekonomiskt. I alla fall inte till vinst. När Mediepodden nu går igenom boksluten för samtliga de journalistiska medier som bara fokuserar på nätet, är Omni det bolag som omsätter mest. De ökade sin omsättning något sedan 2018 (knappt två miljoner), men går fortfarande med förlust. 

Omni

Omsättning  59,6 miljoner

Resultat (EBIT) −4,8 miljoner

Breakit

Omsättning  21,7 miljoner

Resultat (EBIT) −2,1 miljoner

Altinget

Omsättning 11 miljoner

Resultat (EBIT) 0,2 miljoner

News55

Omsättning: 8,2 miljoner

Resultat (EBIT) −4,6 miljoner

Feber

Omsättning: 4,6 miljoner

Resultat: 0,6 miljoner

Nyheter Idag

Omsättning: 4,5 miljoner

Resultat: 0


Breakit är tvåa på listan, och har gjort ett imponerande hopp i omsättning från drygt 14 till nästan 22 miljoner sedan 2018, men redovisar fortfarande röda siffror. 

Altinget, den nya spelaren, har med sin prenumerationsmodell lyckats fylla ett tomrum efter nedlagda Riksdag och departement och gör en blygsam vinst, annars är det minussiffror rakt igenom. 

Tydligast är det kanske vilka som inte finns med: Nyheter24 särredovisar inte längre sina siffror, efter att ha köpts upp av Life of svea. Och hajpade Kit gör inte längre journalistik. 

Den enda spelaren som lyckas och riktar sig till en bredare publik är Feber, som köptes loss av medarbetarna från Bonnier, inför 2019. Sajten har funnits länge, långt innan sociala mediers genomslag och har under de senaste tio åren gått med vinst, nästan varje år. Det har de gjort även 2019, även om det är med mer blygsamma siffror. 

Det säger såklart saker. Medan de flesta nya satsningarna utgått från dåtidens förutsättningar – viral trafik, bloggar, eller videooptimering – tycks gammal vara äldst. Den som satsat på långsiktiga relationer och bygga community med sina läsare, lyckas växa tillsammans med både dem och internet. 

Men här finns också slutsatser att dra om annonsmarknaden. Vad säger det att en så stor spelare som Omni fortfarande inte lyckas nå ett bättre resultat, eller öka sin omsättning mer?

Vi diskuterar det och om det är rätt eller fel med Breakits, Altinget och Nyheter Idags prenumerationsmodell och mycket mer.

Det blir ett böljande samtal om internets nya ekonomiska förutsättningar för journalistik på nätet. Med mig, Emanuel Karlsten, och Olle Lidbom.

Du lyssnar på Mediepodden här:

 

Läs mer