Sök

Uppgifter: Schibsted ger sig in i kampen om Youtube-talangerna

Schibsted

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Mediejätten Schibsted planerar nu att starta ett eget så kallat Youtubenätverk.

I förra veckan kom beskedet att Ehsan Fadakar lämnar sina uppdrag på Aftonbladet. Istället ska han arbeta med ett “hemligt projekt” för Schibsted Sverige, rapporterade Dagens Media.

Nu uppger källor för Resumé att Ehsan Fadakar utreder möjligheterna för att starta ett så kallat MCN-nätverk (multi-channel-network) inom Schibsted Sverige. 

Det vore inte konstigt om mediejätten känner pressen att ge sig in i det här segmentet. MTG äger redan en majoritetspost i Splay och Bonnier är delägare i United Screens och har ett eget talangnätverk genom TV4:s Ent.

Ehsan Fadakar vill varken bekräfta eller dementera Resumés uppgifter:

“Vad menar du exakt med ett talangnätverk? Vad projektet ska bli är inte ens inlett,” säger han.

Allt fler vill slå sig in på den växande marknaden för influencer marketing. I förra veckan avslöjade vi på Breakit att Swedish House Mafia-stjärnan Sebastian Ingrosso, Avicii-managern Arash ”Ash” Pournouri, Stephan Markovits och Jesper Broström har börjat rekrytera digitala talanger till det nya bolaget Talent Box.

Läs gärna vår analys som också publicerades förra veckan. 

Läs mer