Sök

Behövs aktieanalytiker? Pinpoint låter glada amatörer göra prognoser för börsbolag (och de träffar ofta rätt)

Pinpointfintech

Mona Norman är medgrundare till Pinpoint. Foto: Istock / Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Startup-bolaget Pinpoint har byggt en plattform där privatpersoner kan lämna in egna prognoser för börsföretagens försäljning och vinst.
Modellen har visat sig fungera – och bolaget har fått in kapital från bland andra Lunarstorms grundare och flera finansprofiler.
“Pinpoint-snittet slår analytikerna i de flesta fall”, säger medgrundaren Mona Norman.

“Facebooks aktie rusar – slog förväntningarna med råge” är en vanlig typ av rubrik på affärssajter som Breakit.

De som står för förväntningarna är vanligtvis professionella aktieanalytiker på investmentbanker.

Men nu växer det fram ett alternativ till den klassiska modellen. I USA finns sedan några år tillbaka tjänsten Estimize som i stället crowdsourcar estimaten från allmänheten.

Nu har en liknande tjänst börjat få fäste i Sverige. Bolaget heter Pinpoint och drivs av Mona Norman.

“Vi såg att det fanns många som skrev välgrundade analyser i sociala medier. Men det fanns ingen som sammanställde de kunskaperna på ett strukturerat sätt”, berättar hon.

"Ett tecken på att man är ett seriöst bolag"

I Sverige finns i skrivande stund 890 noterade företag. Men bara cirka 100 av dem bevakas av de traditionella analytikerna på investmentbanker.

Ytterligare ett par hundra har köpt in så kallad uppdragsanalys, som innebär att bolaget själva betalar flera hundra tusen kronor till en bank per analys.

“Bolagen vill bli bevakade. De ser det som en hygienfaktor, ett tecken på att man är ett seriöst bolag. Men att köpa in uppdragsanalys är en ganska stor kostnad att ta. Där är vi väldigt mycket billigare”, säger Mona Norman.

Pinpoint får intäkter genom att börsbolag betalar för att vara med på plattformen. Än så länge är Pinpoints intäkter små eftersom bolaget bara varit igång sedan i början av 2020.

I skrivande stund finns 65 bolag listade på plattformen, bland andra kursraketen Evolution Gaming, handelsbolaget New Wave och ljudbokstjänsten Storytel.

En del av bolagen betalar till Pinpoint, andra har tagits med på grund av önskemål från användarna och för att få en bra spridning av olika typer av bolag.

Estimaten tas fram genom att plattformens användare fyller i sina estimat – varpå Pinpoint räknar ut ett snitt. Användarna får inget betalt och betalar ingenting för att vara med.

Ju fler gissningar desto bättre 

Hittills har amatörernas prognoser träffat mer rätt än professionella analytiker i över 55 procent av fallen.

“Vi har bara varit igång sedan första kvartalet 2020. Men med de bolag som finns på plattformen nu, och som också har analytiker som följer dem, har vi hittills lyckats bättre. Vi slår analytikerna i de flesta fall”, säger Mona Norman.

Teorin bakom kallas wisdom of the crowd och går kortfattat ut på att ju fler som är med och gissar – desto mer träffsäkert blir snittet av alla gissningar.

“De som lämnar estimat har en del förståelse för aktiemarknaden i stort. En hel del är daytraders, förvaltare av family offices och så vidare. Men det finns också allt från undersköterskor till hantverkare som verkar vara duktiga på att förstå vissa bolag”, säger Mona Norman.

Bland investerarna bakom Pinpoint märks bland andra Urban Ekelund som grundat Redeye, miljardären Patrik Wahlén och det gamla nätforumet Lunarstorms grundare Vilhelm Schottenius.

Läs mer