Footway backar – dubblar lagret och satsar på ny plattform

Footway e-handel
Footway backar – dubblar lagret och satsar på ny plattform

Daniel Mühlbach. Foto: press

Finwire / Breakit

“Ur ett strategiskt perspektiv har detta varit ett av de bästa kvartalen i Footways historia", säger vd:n Daniel Mühlbach.

I dag redovisade Footway sina siffror för det tredje kvartalet. Omsättningen landade på 485 miljoner kronor och förlusten uppgick till 46 miljoner kronor. Av omsättningen stod Footway för 236 miljoner medan Sportamore stod för 249 miljoner. Eftersom koncernen, efter förvärvet av Sportamore, är ny saknas jämförelsetal. Tillväxttakten i bolaget är dock längre i det här kvartalet jämfört med detta förra, enligt ett pressmeddelande. 

Footways vd Daniel Mühlbach säger att kvartalet, ur ett strategiskt perspektiv, var det bästa i bolagets historia.  

"Vi har arbetat hårt för att färdigställa vår nya e-handelsplattform, med planerad lansering i november. Plattformen är skalbar på en helt ny nivå och innebär att vi enkelt kan rulla ut fler varumärken på fler marknader", säger Daniel Mühlbach.

Utöver att lansera e-handelsplattformen siktar man även på att bygga ut sitt lager i Eskilstuna. Lagerytan kommer att öka från dagens 23 000 kvadratmeter till 48 000 och Daniel Mühlbach säger att det är en viktig satsning för framtiden. 

"I linje med vårt fokus på data och automation i den nya plattformen ska även det nya lagret präglas av högre automation för att därigenom uppnå ökad effektivitet. Att vi samtidigt dubblerar lagerytan visar tydligt våra tillväxtambitioner, lagret beräknas ha en kapacitet för försäljning på över 10 miljarder kronor", säger Daniel Mühlbach. 

Tidigare i veckan stod det klart att Footway köper upp Caliroots. Caliroots, som säljer streetwear och sneakers via butik och e-handel, har befunnit sig i rekonstruktion. Footway köper inte bolaget Caliroots utan bara själva verksamheten som ingår i bolaget. 

Här kan ni läsa Stefan Lundells analys av uppköpet. 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER