Sök

E-handelsguruns teori om haveriet: “Hade de fått välja skulle de säkert skjutit på det”

Amazone-handel

Paul Fischbein

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

“Det måste finnas anledningar, som vi inte har insyn i, till att de lanserade nu trots att de inte var färdiga”, säger e-handelsprofilen Paul Fischbein.

Veckans hetaste nyhetsbomb har utan tvekan varit Amazons intåg i Sverige. En lansering som fått ta emot både kritik och hån, inte minst för de dåliga översättningarna av produkterna.  

"Det största hafsverk jag någonsin sett”, röt Pricerunner-vd:n Nicklas Storåkers.

I dagens sändning av Breakit Live gästades vi av e-handelsgurun Paul Fischbein. Han har en lång erfarenhet av att driva, sälja och investera i e-handelsbolag som Tretti.se, Qliro och Cdon och är bland annat ordförande och delägare i Pricerunner. 

Paul Fischbein är inne på samma linje som Storåkers och kallar lanseringen för en ”katastrof” och “bland det värsta han sett”. 

”Det känns som att man i princip bara tagit en tysk eller engelsk sajt och lagt på ett översättningsprogram, och sedan blir det vad det blir. Men nu pratar vi om lanseringen av ett av världens största företag, då måste man kunna förvänta sig lite mer”, säger Paul Fischbein. 

Det har dykt upp teorier om huruvida den skakiga lanseringen egentligen var ett PR-trick för att rikta strålkastarna mot bolaget.

“Det tror jag inte ett dugg på. Det säger att de alltid ska vara bäst och det här är långt ifrån deras grundläggande värderingar”. 

En stor del Amazons vanliga utbud saknas också, som Prime och de snabba leveranserna. Paul Fischbeins teori är att e-handelsjätten i själva verket tvingats lansera snabbare än de själva egentligen önskat. 

“Jag tror att de lanserade alldeles för tidigt. Det måste finnas anledningar, som vi inte har insyn i, till att de lanserade nu trots att de inte var färdiga”.

Han pekar på att Singles Day den 11 november symboliserar starten för den kommande shopping-högsäsongen vi nu står inför. 

“Man har kanske lovat partners och partners kanske har investerat och lagt produkter på deras lager eller köpt marknadskampanjer. Vad vet jag, det kanske fanns en tidpunkt där det inte längre gick att skjuta på det”: 

“Hade de fått välja hade de säkert skjutit på det och lanserat när att var på plats”. 

Paul Fischbein – som alltså är aktiv i flera bolag som på olika sätt konkurrerar med Amazon – spår att det inledningsvis kommer att bli lite tuffare för Amazon än vad de kanske trott. 

”Jag tror de haft det tufft att få ombord svenska handlare, och jag tror inte att svenska handlare springer jättesnabbt efter Amazon efter det som hänt nu. Det kan leda till att uppförsbacken blir brantare”. 

Se hela avsnittet här!

Läs mer