Sök

Amazon är här – har lanserat sin sajt i Sverige

AmazonAmazon.se

Bilden är ett montage. Jeff Bezos, Amazons grundare. Foto: J. Scott Applewhite/AP/TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Efter år av spekulationer och rykten har dagen till slut kommit. Nu har Amazon.se lanserats.

Att Amazon skulle öppna sin e-handel i Sverige har varit känt länge. Redan i april kunde vi avslöja att jätten hade startat en filial i Sverige med syftet att sälja via domänen Amazon.se.

Den väntade lanseringen följdes av allt fler tydliga tecken innan Amazon själva valde att bekräfta planerna i början av augusti i år.

Exakt när lanseringen skulle ske ville Amazon, som är störst i världen på e-handel, däremot aldrig kommunicera. Pricerunner-chefen Nicklas Storåkers berättade för en vecka sedan att den skulle komma att ske inom 1-2 veckor – något som nu visat sig stämma.

Amazon.se har öppnat 

Idag har Amazon nämligen slagit upp dörrarna till sin svenska e-handel. Den som surfar in på Amazon.se möts idag av en sajt helt på svenska och meddelanden som “Amazon Sverige är här” och “fira lanseringen med oss”. 

”Vi är glada över att slå upp dörrarna för Amazon.se och erbjuda svenska konsumenter ett urval på fler än 150 miljoner produkter, varav tiotusentals kommer från lokala svenska företag”, säger Alex Ootes, Vice President, European Expansion på Amazon i ett pressmeddelande.

”Idag markerar bara startskottet för Amazon.se, vi kommer att arbeta hårt för att vinna svenska konsumenters förtroende genom att bygga vidare på produktutbudet, hålla låga priser och erbjuda en bekväm shoppingupplevelse de kan lita på.”

Bland de svenska varumärkena som ska finnas tillgängliga lyfter Amazon fram exempelvis Electrolux, Lagerhaus, OBH Nordica, Ellos, BRIO, Bonnierförlagen och Ifö.

"Följer sin playbook"

Markus Varsikko, vd på Dash Retail som hjälper företag att börja sälja på Amazon, har själv varit inne och undersökt sajten nu på morgonen.

Han berättar att det redan nu finns tiotusentals produkter inom kategorierna elektronik, babyprodukter och sport och fritid, men att bokaffären än så länge verkar vara under uppbyggnad. 

Vad gäller priserna så verkar främst elektronikpriserna vara konkurrenskraftig placerade.

“Kom ihåg, Amazons framgång byggdes på 1. brett utbud, 2. konkurrenskraftiga priser och 3. snabba leveranser. De följer sin playbook till punkt och pricka”, skriver Markus Varsikko i ett mejl till Breakit.

Amazon är kända för att pressa priserna med hjälp av sina stordriftsfördelar och har tagit stora delar av e-handeln – runt 50 procent – på marknader som tyska och amerikanska.

Inget Prime vid lansering

På sajten bekräftas också att de flesta leveranser sker med Postnord. Leverans sker vanligen på 2-5 arbetsdagar inom Sverige med möjlighet för snabbare leveranser.

Någon Prime-lösning, där användare kan få tillgång till extra förmåner genom att betala en årsavgift, verkar inte vara tillgänglig nu vid lanseringen. I många länder möjliggör Prime också dagliga leveranser – även av mat – något som alltså inte finns i Sverige än.

Inte heller Spotify-konkurrenten Amazon Music eller hemhögtalaren Amazon Echo släpptes för den svenska marknaden idag.

Lyfter fram hållbara initiativ

Amazon har ofta kritiserats för att bolaget inte är hållbara och anställda på den amerikanska jätten har bland annat kritiserat Jeff Bezos och Amazon för att de lovar mer än vad de faktiskt lever upp till i sitt hållbarhetsarbete.

Amazon har även uppgets hota anställda klimataktivister med uppsägning.

Därför är det kanske inte så konstigt att Amazon i sin pressrelease gärna lyfter fram hur mycket de investerar i hållbar energi.

Lanseringen följer nämligen förra veckans nyheter om att Amazons vindkraftspark i värmländska Bäckhammar officiellt har öppnat. Det är Amazons största investering i förnyelsebar energi utanför USA med en kapacitet på 91 Megawattimmar. Något som ska ge el till bolagets serverhallar i Sverige.

Bolaget bygger även en vindkraftspark i Västernorrland.

LÄS OCKSÅ: Världens största e-handlare är här – men var detta allt?

Läs mer