Sök

Son of a tailor vill revolutionera hur kläder tillverkas – backas med miljoner av Eequity

eEquitySon of a tailorHållbarhet

Jess Fleischer, grundare och vd Son of a tailor. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

“Jag har testat det här som kund – det är givet att det är framtiden”, säger Johan Symmons, partner på Eequity.

Hur våra kläder påverkar klimatet blir en allt viktigare fråga för e-handlarna. För bara några veckor sen utsåg nätjätten Nakd, som har satt som mål att bli helt klimatneutralt 2025 och som också är backat av Eequity, Anne Winde till ny hållbarhetsansvarig

Exakt hur det ska ske har de inte gått ut med ännu. Klart är att ett av de största problemen för en hållbar klädindustri är textilproduktionen, som är en stor miljöbov. 

Traditionella klädjättar köper dessutom in stora mängder plagg för att inte riskera att få tomt i butikerna, vilket leder till en stor överproduktion av kläder som de sen tvingas rea ut. 

Det här tror sig danska Son of a tailor ha hittat en lösning på. Nu tar de in drygt 60 miljoner kronor där en stor del kommer från e-handelsveteranerna Eequity.

Stoppar överproduktionen

Istället för att producera stora mängder kläder, som de tror att folk sen ska vilja köpa, låter de kunderna beställa plagg (i dagsläget t-shirts och tröjor) genom att ange ett antal nyckelmått. Sen sys kläderna upp så att de ska passa kunden perfekt. På så sätt ska överproduktion undvikas.

“Genom att producera on demand minskar modellen drastiskt den negativa miljöpåverkan från produktionen och tar helt bort behovet att hålla ett lager”, säger Johan Symmons, partner på Eequity och fortsätter: 

“I samband med investeringen har jag testat det här som kund och det är givet att detta är framtiden då jag fick en produkt med hög kvalité som sitter perfekt och utan den negativa miljöpåverkan som fast fashion har.”

Dubblar omsättningen i år

Bolaget har sina största marknader i USA, Storbritannien och Tyskland och räknar i år med att dubbla omsättningen till 65 miljoner danska kronor, motsvarande 90 miljoner svenska kronor. Under det andra kvartalet gick bolaget för första gången plus på sista raden.

Grundaren Jess Fleischer är nöjd med att få in Eequity som ny ägare:

“Det här bevisar inte bara att vi har hittat något stort med vår idé om en helt annan produktionsprocess, utan också att vi har visat på att den här idéen har stor potential.”

Läs mer