Sök

Sebastian Siemiatkowski har börjat twittra för fullt – vad beror det på (och är det smart)?

KlarnaTwitterSociala medier

Foto: Lars Pehrson / SvD / TT / Skärmdumpar från Twitter

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Sebastian Siemiatkowski är en av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer.
Nu har han börjat twittra för fullt – och sågar såväl medier som andra i finansbranschen.

Efter en sommar av Twitter-tystnad levererade Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski den 30 september höstens första inlägg:

“Enda anledningen till att Amazon skulle lyckas i Sverige är det massiva okritiska reklamutrymme som svenskt media ger de! Spaltmeter och eter värt 100 tals miljoner av annons kr. När rapporterade SR senast om Apotea, Sportamore eller CDONs erbjudande?”, skrev Klarnas vd och länkade till en artikel från Sveriges Radio om Amazons kommande lansering i Sverige.

Det skulle bli fler tweets inom kort.

Från att tidigare ha gjort mest sporadiska inlägg har nämligen en av Sveriges absolut tyngsta tech-vd:ar plötsligt blivit väldigt aktiv på mikrobloggen.

Ett av flera exempel på mediekritiska tweets från Klarnas grundare. 

Poppis i techeliten

Att Twitter är en populär kommunikationskanal för företagsledare i techbranschen är inget nytt.

Det gäller särskilt i USA där Twitter har en mycket större användarskara.

Mest känd av entreprenörerna är Teslas Elon Musk, men också vd:arna på exempelvis Slack och Airbnb är i hög grad aktiva – liksom stjärninvesterarna Marc Andreessen och Jason Calacanis.

Frågan är om Sebastian Siemiatkowski har en Twitter-plan som är kopplad till Klarna som bolag – eller om han helt enkelt bara vill delta i samhällsdebatten som andra medborgare?

Ett återkommande ämne på hans Twitter är mediekritik, men även utgivare av blanco-lån liksom konkurrenten Paypal får sig en känga. 

De åsikter som Sebastian framför via sitt Twitter-konto ingår inte någon strategi utan är enbart hans privata åsikter

Enligt källor med insyn i Klarna handlar det om det sistnämnda.

"De åsikter som Sebastian framför via sitt Twitter-konto ingår inte någon strategi utan är enbart hans privata åsikter", säger en person med god insyn i Klarnas inre liv.

Klart är att Klarna-grundaren har ett samhällsintresse och vill delta i diskussioner även i sådant som inte direkt rör bolaget.

"Som investerare är det här något som du köper in dig i och får ta. Sebastian är en person som aldrig varit rädd för att tydligt manifestera sin åsikt när han känner att han har rätt. Då spelar det ingen roll om han samtidigt driver ett bolag värt 50 miljarder kronor med allt ansvar det innebär", säger en person som jobbat nära Klarna-chefen men idag lämnat bolaget.

SAS-vd:n Rickard Gustafsson har lett flygbolaget genom flera kriser, inte minst den nu pågående. Det imponerar på Klarnas vd.

Experten: Var inte ironisk eller privat

De flesta tycker nog att det är bra att även företagsledare vill delta i samhällsdebatten.

Men det är tveksamt om det går att förhindra att en privat åsikt kopplas samman med bolaget man leder.

Det säger Ann-Sofie Olsson, senior rådgivare inom PR på Priority Group. Hon har 30 års erfarenhet av att hjälpa företagsledare med kommunikation. 

“När man twittrar kan man aldrig säga att man skriver helt privat. Man representerar alltid sitt företag eller sitt politiska parti på något sätt”, säger Ann-Sofie Olsson.

Hon vill inte recensera Sebastian Siemiatkowskis twittrande specifikt, utan uttalar sig generellt om vad som gäller för företagsledare.

Det är ju mycket mediefolk på Twitter, många journalister, så det är nog enklare att få andra att plocka upp det du skriver

“Twitter är en ganska smal mediekanal i Sverige men den är spännande eftersom det är lätt att bli uppmärksammad där.  Det är ju mycket mediefolk på Twitter, många journalister, så det är nog enklare att få andra att plocka upp det du skriver”, säger Ann-Sofie Olsson.

Samtidigt finns det förstås fallgropar.

Exempelvis att det är svårt att vara ironisk på Twitter och att antalet tecken är så begränsat.

Ann-Sofie Olsson säger att Twitter passar bra för företagare som vill debattera och ha tydliga åsikter, vilket skiljer plattformen från till exempel Linkedin (bäst nätverkande) och Instagram (passar för mysiga bilder).

“På Twitter kan man inte bara lägga upp en bild där man står på en flygplats och berättar att man ska åka till Luleå. Det är en opinionsbildande kanal, där man ska leverera en åsikt och göra utspel. Jag kan tänka mig att det är en av anledningarna till att många svenska företagsledare håller sig borta”, säger Ann-Sofie Olsson.


Klarnas svenska konkurrent Qliro har verksamhet inom både e-handelsbetalningar och blanco-lån. 

Så varför brister Klarnas vd just nu ut i tirader av mediekritik och utspel mot andra banker?

En anledning är sannolikt att han anser sig vara orättvist behandlad av svenska medier och Sveriges regering.

Debatten om betalsätt i e-handeln har gått varm det senaste året, eftersom finansmarknadsminister Per Bolund vill begränsa handlare och betalbolags möjlighet att sälja mot faktura

Lagändringen ska ses i ljuset av den diskussion som pågått i flera år om att en del nätshoppare får skulder hos inkassobolag när de inte betalar i tid.

En del debattörer vill därför ge e-handeln en stor del av skulden för att svenskarnas konsumtionslån ökar kraftigt. 

Klarna-grundaren argumenterar dock på Twitter för att e-handeln inte är boven.

Enligt honom är problemet i stället blanco-lån, alltså när privatpersoner tar lån hos en bank för konsumtion. Blanco-lån har vuxit snabbt i Sverige de senaste decennierna, och i spåren av det har en rad nischbanker som Nordax, Resurs Bank och Collector vuxit fram.

Läs mer om det i vår stora kartläggning vi gjorde tidigare i år om konsumtionslån.

Läs mer