Sök

Annonssamarbete med GlobalConnect

Digitaliseringspionjären: ”Utan stabil uppkoppling hade vi inte kunnat bedriva vår verksamhet”

GlobalConnectOptoSweden
Niklas Horn Lundberg (vd) och Stefan Hallsten (vice vd), OptoSweden.

Niklas Horn Lundberg (vd) och Stefan Hallsten (vice vd), OptoSweden.

Christian von Essen

Christian von Essen

Skribent

Med sin egenutvecklade teknik digitaliserar OptoSweden informationsflöden för blankettjättar som Trafikverket och Försäkringskassan. Som tur är har de en internetleverantör som kan följa med på tillväxtresan.

Historien om OptoSweden börjar egentligen redan på 80-talet, när Stefan Hallstens far bidrog till att bygga upp bank- och postgirosystemen i Sverige. På den tiden krävdes stora och avancerade maskiner hos bankerna för att kunna läsa av inbetalningskort.

Han insåg att det borde gå att effektivisera med hjälp av PC, mjukvara och scanner istället. Sagt och gjort, OptoSweden var fött.

Stefan Hallsten halkade in i familjeföretaget redan efter lumpen 1996 och har blivit kvar sedan dess. I dag är han vice vd.

”Egentligen jobbar vi fortfarande enligt samma princip – att digitalisera papper – trots att tekniken har utvecklats.”

LÄS MER: Så här kan GlobalConnect hjälpa dig!

Inläsning och tolkning av fakturor blev ett naturligt nästa steg för bolaget, som i dag har utvecklat en molntjänst för att hantera och digitalisera alla typer av fakturor och blanketter, inklusive e-fakturor, i samma flöden. För kunderna integreras OptoSwedens lösning smidigt med affärssystem för att lyfta in informationen.

Stora myndigheter som kunder

Transportstyrelsen är en viktig kund för OptoSweden, och nyligen vann man en upphandling för att digitalisera och optimera Försäkringskassans digra flöden, med hundratals olika typer av blanketter. Nu utvecklas en ny, kubernetes-baserad driftplattform med AI, deep learning och machine learning.

En kraftig och säker internetuppkoppling har av naturliga skäl alltid varit livsviktigt för OptoSweden.

”Vi kan inte bedriva någon verksamhet alls utan ett stabilt nätverk,” säger Stefan Hallsten. "Vi driftar våra egna system och sköter all kundsupport själva.”

Samma internetleverantör i 22 år

Redan 1998 valde OptoSweden internetleverantören DGC, som låg lokalt nära i Täby utanför Stockholm. DGC gick så småningom ihop med IP-Only, som i dag heter GlobalConnect för företagskunderna.

”Det var då vi fick vår första fiberuppkoppling. Sedan dess har det rullat på – vi har bytt kontor och skalat upp verksamheten ordentligt, men jag kan inte minnas att vi någonsin haft ett avbrott i uppkopplingen. Det är ganska otroligt egentligen.”

Tjänstebehoven har med andra ord skiftat genom åren, men Stefan Hallsten har aldrig sett någon anledning att byta leverantör.

”Jag är lite rädd för att bli en liten kund hos de stora aktörerna. Med GlobalConnect vet jag att vi kan skala upp tillsammans och att jag alltid får snabb hjälp utan krångel. Jag har till och med konkurrensutsatt tjänsten, och den är fortfarande prisvärd för oss.”

OptoSweden har alltid strävat efter att ha ett lokalt fokus på sina upphandlingar och leverantörer.

”Vi tänker på det lite som en ursprungsmärkning, att vi har egna mailservrar, använder ett lokalt datacenter och har en skandinavisk internetleverantör. När vi expanderar till grannländerna vore det naturligt att göra det tillsammans med GlobalConnect. De har verkligen bevisat sig själva, och den personliga kontakten är viktig. Vi vill inte vara en i mängden.”

LÄS MER: Så här kan GlobalConnect hjälpa dig!

Läs mer