Lyko minskar rörelseresultatet – e-handeln rusar

Lyko e-handel
Lyko minskar rörelseresultatet – e-handeln rusar

Rickard Lyko. Foto: Sara Lindmark

Finwire / Breakit

Fortsätter växa.

Vinsten för skönhetskedjan Lyko minskade under det tredje kvartalet samtidigt som omsättningen ökade. Tillväxten på nätet landade på 67,8 procent medan butikerna har det allt kämpigare. 

"Butikerna påverkas fortsatt av pandemin men vi ser en försiktig återhämtning," skriver vd Rickard Lyko i rapporten.

"Totalt har vi ett tapp på 21,2 procent jämfört med föregående år. Trots detta är vi övertygade om att kanalerna bygger varandra, inte minst är butikerna varumärkesstärkande."

Samtidigt så har Lyko rekryterat över 100 personer och laddar har dubblat sitt robotlager.

"Utvecklingen går enormt fort, det är svindlande att vi passerat 1,5 miljarder på rullande 12 månader samtidigt som vi står inför det brådaste försäljningskvartalet på året", skriver han i rapporten.

"Jag och alla medarbetare är så taggade!"

## Omsättningen steg 40,3 procent till 379,2 miljoner kronor (270,2). Tillväxten online låg på 67,8 procent.

## Ebitda-resultat blev 29,5 miljoner kronor (27,8), med en ebitda-marginal på 7,8 procent (10,3).

## Rörelseresultatet blev 9,8 miljoner kronor (12,2), med en rörelsemarginal på 2,6 procent (4,5).

## Resultatet före skatt var -3,2 miljoner kronor (9,0).

## Resultatet efter skatt blev -3,3 miljoner kronor (7,2).

## Resultat per aktie hamnade på -0,22 kronor (0,47).

## Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -0,8 miljoner kronor (18,0).

Läs fler artiklar
LÄS MER