Sök

Annonssamarbete med SEB

Ditt nätverk är nyckel till framgång när du bygger bolag – lär av Sveriges nya godisdrottning

Jennifer Bonér

Sara Serray sålde lägenheten och gick all in på att förbättra folkhälsan genom utvecklingen av sitt nyttiga godis. Nu omsätter Wellibites 14 miljoner och står inför en spännande utlandsexpansion.

Jag började i väldigt liten skala hemma i köket

Som utbildad apotekare och kostrådgivare började Sara Serray känna att någonting skavde. Varför fanns det inget nyttigt godis på marknaden, när det är uppenbart att hälsoproblem med övervikt och diabetes ständigt ökar?

Hon jobbade först som säljchef på apotek, och därefter i ett forskningslabb. Men frågan om det nyttiga godiset levde ständigt i henne. Sara började undersöka saken närmare på fritiden. 

”Jag började i väldigt liten skala hemma i köket. Det var först när allt började falla plats som jag sa upp mig och sålde lägenheten.”

Då hade hon redan gjort marknadsundersökningar, byggt ett nätverk och fått klartecken från godisfabriken i Skövde att produktionen kunde dra igång. Lägenhetspengarna blev en språngbräda till det nya livet som entreprenör. 

Systerdottern Leona var tre år när hon fick smaka godis för första gången. Det hon inte visste var att det var fritt från både socker, gelatin, gluten och palmolja – dessutom berikat med viktiga vitaminer. 

”I början tyckte hon att det inte smakade så bra, så jag fick finslipa receptet. Det var när hon började be om att få smaka mer som jag insåg att jag hade hittat en produkt som fungerade”, säger Sara Serray. 

Nätverket blev nyckeln till framgång

Sedan dess har Wellibites utvecklats kraftigt – från 2,7 miljoner i omsättning till 14 miljoner för 2020. Hon har tagit in delägare för att utveckla vidare, och har under året anställt sin första medarbetare. 

”Det går utmärkt att skala upp från kammaren. Jag har levt sparsamt och har jobbat extremt hårt. Kvällar, helger, och semestrar har fått ryka under de här åren.”

Ensam kan med andra ord vara stark, men Sara poängterar att hon ser nätverket som en livsviktig pusselbit i bolagsbyggandet. 

Allting blir vad du gör det till.

”Jag har pitchat min idé flera hundra gånger vid det här laget. Om du nätverkar mycket träffar du förr eller senare personer som knuffar dig vidare i rätt riktning. Jag har pratat om Wellibities på event, tävlingar och kurser – det är ju där man träffar spännande kontakter.”

Men, påpekar hon, det gäller att vara aktiv. 

”Om du går på events med en passiv inställning kan det vara slöseri med tid. Bestäm dig för vad du vill få ut av det och passa på att ställa frågor och initiera möten. Allting blir vad du gör det till.”

Distributionsexplosion

I dag har Wellibites distribution genom alla landets apotekskedjor och finns i sortimentet hos samtliga av dagligvarujättarna. Norge har blivit den första utlandsmarknaden av många. 

I denna viktiga scaleup-fas har Sara Serray fått stöd från SEB, som även nominerade henne till Årets nybyggare – Årets Unga Pionjär 2019 i region Väst (ett pris hon för övrigt kammade hem), samt Prins Daniel Fellowship. 

”SEB har varit otroligt hjälpsamma med rådgivning och nätverk, vilket är väldigt värdefullt när man är ensam som entreprenör. Nu är planen att växla upp med marknadsföring, produktutveckling och expansion till fler länder.” 

Det syftesdrivna entreprenörskapet har bidragit till att hålla Saras energi uppe genom tuffa prövningar. 

”Målet med Wellibites är att förbättra folkhälsan i världen,” säger hon. ”Därför känns varje steg på den här tillväxtresan extra meningsfullt.”  

I vårt kraftfulla tillväxtprogram Scaleup Academy utbildar vi dig och ger dig beprövade verktyg, metodik och kunskap som hjälper ditt företag att fatta beslut för ökad tillväxt. Sedan starten 2018 har vi hjälpt över 80 tillväxtbolag och +200 entreprenörer att skala upp sina företag. I januari 2021 startar vi nästa omgång – är det din tur nu?
Delta på en digital informationsträff där du får lära dig mer metodiken och tillväxtprogrammet

Datum: 4/11 eller 19/11
Tid: 08.15 - 09.30

Läs mer