Kommentar

Uppgiften verkar omöjlig – alla branscher kanske inte kan bli helt digitala?

Nätveterinärer
Uppgiften verkar omöjlig – alla branscher kanske inte kan bli helt digitala?

Breakits reporter Towe Boström.

Towe Boström

Reporter

Manegen är krattad för innovativa startups att ta över veterinärbranschen – men går det verkligen att göra en bransch helt digital?

Djurvård på nätet växer i raketfart, något du kan läsa mer om här, och det är omöjligt att inte dra paralleller till nätläkarnas korståg. Här kommer nya hungriga startups med effektiva digitala lösningar som ska fixa de skavsår som uppstått i en gammal bransch. 

I den skattefinansierade humanvården, alltså vård som ges till människor, är det ofta köerna som ställer till det, och politikerna som får skiten. I djurvården är det istället de höga priserna som höjer pulsen, och de stora koncernerna som får bära djävulshuvudet. 

Medan nätveterinärerna snarare ses som ett sätt att dämpa prisutvecklingen har Kry och gänget fått löpa gatlopp och anklagats för att plundra vårdsystemet med vårdmöten som kostar skjortan för regionerna.

Manegen är med andra ord lite mer krattad för de startups som vill förändra veterinärmarknaden. Men här finns liknande underliggande utmaningar, samma teknik – ja, till och med samma investerare (Creandum i Kry och Firstvet). 

Frågan är då om nätveterinärerna kommer att följa i nätläkarnas spår? Det skulle kunna innebära att de börjar slå upp fysiska kliniker runt om i landet. 

Och har de ens ett behov av det? 

Nja, inte riktigt än i alla fall. 

För även om mycket är lika i affärsmodellerna ska man komma ihåg att marknaderna de rör sig på har helt olika förutsättningar – den ena är privat och den andra finansieras med skattemedel. Att öppna egna vårdcentraler börjar bli en nödvändighet för de nätläkare som vill ha en plats i vårdsystemet, äga sin affär och skaffa sig ökad legitimitet. (Även om Krys fysiska satsning nu fått alla att gå i taket igen). 

För bolag som Firstvet är det naturligt att fokusera på snabb digital expansion och bolaget har knappt börjat doppa fötterna i den enorma globala marknaden. 

Men frågan är om någon bransch verkligen kan vara helt digital? Speciellt inom vården där det fysiska mötet är så viktigt för att kunna erbjuda fullskalig service. Utifrån dagens förutsättningar kan nätveterinärerna endast behandla lättare åkommor, och tvingas remittera många fall till sina konkurrenter. 

Det finns både ett ekonomisk och emotionellt värde i att erbjuda en fysisk plats dit kunder och patienter kan söka hjälp. Kanske borde nätveterinärerna rent av ta över hela kedjan och bli såväl vårdgivare som försäkringsbolag? 

Som vi blivit varse om finns det flera vägar att välja. Och vill man inte slå upp fysiska kliniker eller sälja till försäkringsbolagen så finns det en hel värld med djurägare där ute som väntar på att få upp ögonen för att veterinären numera också har en självklar plats på nätet. 

Läs fler artiklar
LÄS MER