Trots rusningen till nätet – Clas Ohlsons e-handel föll under september

Clas Ohlson e-handel
Trots rusningen till nätet – Clas Ohlsons e-handel föll under september

Lotta Lyrå, vd Clas Ohlson. Foto: Press

Finwire / Breakit

E-handeln sjönk oväntat.

Under corona-pandemin har många e-handlare gått som tåget och det har talats om att vi har hoppat flera år framåt i digitaliseringen av handeln. 

Även hemfixarkedjan har haft en bra utveckling i sin e-handel. Under augusti ökade den med nästan 50 procent.

Men för september ser det inte lika bra ut. Under månaden sjönk försäljningen online med 6 procent till 42 miljoner. Det kan jämföras med att analytikerna trodde att den skulle stiga 33,8 procent, enligt en sammanställning från Infront.
Kedjan satte igång ett nytt lagerstyrningssystem under månaden och menar att det är orsaken till tappet.

"För att genomföra förändringen på ett kontrollerat sätt, och i god tid innan årets viktigaste försäljningsperiod, var vi restriktiva med marknadsinvesteringar", säger Lotta Lyrå som slutar som vd på Clas Ohlson i december.

"Även de tillfälligt längre leveranstiderna i samband med systemimplementeringen har påverkat försäljningen i e-handelskanalen".

Färre kunder i butikerna har fått ett genomslag

E-handeln är än så länge en ganska liten del av Clas Ohlsons försäljning som under september föll 8 procent från 681 miljoner till 629 miljoner kronor. 

"Efter en stark sommar har den reducerade kundtrafik som vi sett ända sedan pandemins utbrott under våren nu fått ett tydligt genomslag i försäljningen. För att parera utvecklingen har vi lagt än större fokus på kostnadskontroll med målsättningen att upprätthålla en god lönsamhet trots en svagare försäljning", säger Lotta Lyrå.

Läs fler artiklar
LÄS MER