E-handeln räcker inte till – fortsatt tungt för butikerna

e-handel
E-handeln räcker inte till – fortsatt tungt för butikerna

Karin Johansson, vd Svensk Handel. Foto: TT/Press

Finwire / Breakit

Fortsatt tungt för handeln.

Corona-pandemin har satt fart på digitaliseringen i Sverige och det råder inte minst inom klädhandeln. 

Men den kraftiga uppgången av e-handeln under krisen väger inte upp för det stora tappet i butikerna. Stilindex från Svensk handel mäter varje månad försäljningen i fysiska butiker och deras e-handel. 

Den senaste rapporten, som gäller september månad, visar att klädförsäljningen minskade med 11 procent under perioden. Försäljningen av skor minskade med hela 22,6 procent under september.

"För sjunde månaden i rad tvingas vi bevittna drastiska försäljningstapp i modehandeln. Hittills i år har klädhandeln tappat drygt 17 procent och skohandeln hela 31 procent av försäljningen. Många företag kämpar för att ta sig igenom en historiskt tuff period", säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Hon fortsätter:

"Försäljningen via nätet väger upp för en del av försäljningsbortfallet, tittar vi enbart på de fysiska butikerna är tappen än mer omfattande. Nästan fyra av tio medarbetare inom kläd- och skohandeln har kortidspermitterats och det är många jobb, inte minst för landets ungdomar, som är hotade", säger Karin Johansson.

Läs fler artiklar
LÄS MER