Zalando höjer helårsutsikter efter starkt tredje kvartal

Zalando e-handel
Zalando höjer helårsutsikter efter starkt tredje kvartal

Foto: Istockphotos.

Finwire / Breakit

"Exceptionellt starkt kvartal".

Corona-pandemin har inneburit ett lyft för många e-handlare när vi förändrar våra köpbeteenden och försöker följa myndigheternas instruktioner för att minska smittspridningen. Tidigare i veckan gjorde Boozt en omvänd vinstvarning efter starkt tredje kvartal och nu höjer också klädjätten Zalando sina helårsprognos efter, vad man kallar "ett exceptionellt starkt" tredje kvartal.

Bolagets GMV, Gross Merchandise Value, bedöms växa med 25-27 procent, intäkterna öka 20-22 procent och det justerade rörelseresultatet landa på 375-425 miljoner euro för helåret 2020.

De tidigare prognoserna, från 15 juli, var GMV-tillväxt på 20-25 procent, intäktstillväxt på 15-20 procent och justerat rörelseresultat 250-300 miljoner euro.

I det tredje kvartalet ökade Zalando GMV med 28-31 procent till 2,43-2,48 miljarder euro (1,89), intäkterna steg 20-23 procent till 1,83-1,87 miljarder euro (1,52) och det justerade rörelseresultatet förväntas bli 100-130 miljoner euro (6,3).

Enligt Factset låg marknadens förväntningar för intäkterna på 1 854 miljoner euro och det justerade rörelseresultatet på 46 miljoner euro.

Zalando uppger att accelererat skifte i konsumtionsmönstret mot digitalt erbjudande under coronapandemin har inverkat positivt under kvartalet. Fortsatt låga retursiffror och återföring av exceptionell nedskrivning av lager som skedde i mars har också påverkat betydligt.

Definitiv kvartalsrapport kommer den 4 november.

E-handeln het men ont om bolag på börsen

Även om både Zalando och Boozt är börsnoterade är det glest mellan e-handelsbolagen på börsen. Men det kan snart ändras. 
Breakits Stefan Lundell har tillsammans med några av Sveriges tyngsta investerare tagit fram 10 e-handlare som är redo för börsen.

Titta på hans analys i senaste avsnittet av Breakit Live.

Läs fler artiklar
LÄS MER