Allt fler på jakt efter Youtubers – nu väntar tuffare tider för jägarna

Breakit - Allt fler på jakt efter Youtubers – nu väntar tuffare tider för jägarna
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Allt fler aktörer försöker kapitalisera på flykten från linjär-tv. Det ger guldläge för kreatörerna på sociala medier, skriver Breakits Sara Lindh.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Tidigt i morse kunde ni läsa vårt avslöjande om att superstjärnan Sebastian Ingrosso, Avicii-managern Arash ”Ash” Pournouri, skivbolagschefen Stephan Markovits och investeraren Jesper Broström ska jaga digitala stjärnor till sitt nya bolag Talent Box. Tanken är att de ska sy upp de hetaste namnen i den digitala världen och göra dem till världsstjärnor. 

Det är de knappast ensamma om att vilja. 

Unga konsumenter överger i allt högre grad linjär-tv. Folk mellan 16 och 34 år spenderar idag 53 procent av sitt videotittande på smartphones, laptops eller surfplattor, enligt en stor rapport från Ericsson. Enligt analysföretaget Midia Research så har Youtube 15 miljarder visningar varje dag (!) medan Snapchat och Facebook har 6 respektive 8 miljarder.

Den här förskjutningen vill allt fler aktörer naturligtvis kapitalisera på.

Vigor Sörman var först med att starta Youtubenätverket Splay, som kopplar samman varumärken och sociala kreatörer. United Screens lanserade tätt därefter, 2013, och därefter har konkurrenter som TV4 och United Influencers hakat på.

Kampen om stjärnorna har med andra ord hårdnat – och det märker även Youtube-stjärnorna själva.

Youtubeprofiler som jag pratat med berättar att de blivit uppvaktade av flera olika nätverk den senaste tiden. Även om ingen i dagsläget köper över stjärnor och lockar med garantisummor så vore ett sånt scenario knappast otänkbart framöver. Det finns trots allt inte hur många Youtube-stjärnor som helst att välja mellan.

För den som lyckats skapa sig en karriär på Youtube, Facebook, Instagram eller Snapchat är dörrarna på väg att öppnas på vid gavel.

En annan trend vi ser är också att bredda plattformarna och få ut talangerna på nya, innovativa sätt. Talent Box har byggt en egen app som är ett fotbollsspel för Skilltwins-killarna. Splay har också utvecklat plattformen Unicorn.me där profilerna erbjuds en egen app för att nå sina mest trogna fans. På så sätt hamnar en mindre procentandel av pengarna hos videojätten Youtube.

Just Talent Box verkar även vilja sticka ut mer än så. Musik- och skivbolagsstjärnorna säger att deras nya satsning ska ses som ett management-bolag riktat mot digitala profiler snarare än ett klassisk säljnätverk för Youtube-profiler. 

Målet? Att Arash Pournouris resa med Avicii ska upprepas inom det här segmentet.

Med andra ord: Att hitta – eller skapa – Sveriges nästa Pewdiepie.

Har du tips relaterat till Youtubers och influencers? Mejla mig sara@breakit.se!

Läs fler artiklar
LÄS MER