Sök

E-handeln växte med 25 procent i augusti – tillväxten mattats av

Postnorde-handel

Carl-Fredrik Teder, Postnord. Foto: Istockphoto/Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Oron för viruset avtar.

Medan många företag har gått på knäna under pandemin har e-handeln istället rusat. När corona-viruset slog till i Sverige i slutet av mars blev det till och med trångt bland annat hos matjättarna på nätet som till en början fick svårt att skala upp för att möta efterfrågan. 

Det som har drivit tillväxten är framförallt att den äldre delen av befolkningen har hittat till e-handeln men under sommaren har tillväxten ebbat ut.

Nu visar Postnords e-barometer att e-handeln växte med 25 procent jämfört med samma månad förra året. Det är en lägre tillväxt än månaderna innan.

"Vi ser att konsumenternas oro för viruset har avtagit, vilket lett till att man gjort en något mindre andel av sina köp på nätet jämfört med tidigare månader under våren och sommaren", säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Andelen svenskar som e-handlade låg kvar på 77 procent vilket är samma nivå som i juli. Populäraste kategorier var skönhet och hälsa, följt av kläder och skor.

Postnord höjde nyligen sin helårsprognos och bedömer att e-handeln växer 33 procent i år.

Läs mer