Framtidsindikatorn för butiker och e-handeln sjönk i september

e-handel
Framtidsindikatorn för butiker och e-handeln sjönk i september

Karin Johansson, vd Svensk Handel. Foto: TT/Press

Finwire / Breakit

Dyster framtidssyn.

Coronapandemin har varit en tuff smäll för butikshandeln och konkurserna i branschen har duggat tätt. Men när vi har hållit oss mer hemma har e-handeln istället blomstrat och framtidstron inom e-handeln är fortfarande stark visar Svensk Handels senaste handelsbarometer.

Pessimismen inom butikerna fortsätter däremot ligga som ett tungt täcke enligt undersökningen. 


"Det har varit ett tufft halvår för handeln och det är många förlorade försäljningsdagar som handlare nu ska försöka ta igen", säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

"Många kämpar för att hålla huvudet över vattenytan och det kommer att krävas fortsatta stödåtgärder. Krisen är ännu inte över för handeln".

Handelsbarometern för september visar att Framtidsindikatorn för butikshandeln, som sammanfattar handlarnas framtidstro, sjunker med 0,2 enheter till 85,5. Det är en rejäl återhämtning från i april men fortfarande långt upp till den neutrala nivån på 100.

E-handlarna har fortsatt en stark tro på den framtida försäljningen, men indikatorn dras ned något av svalare förväntningar på den framtida lönsamheten. Framtidsindikatorn sjunker 0,4 enheter till 114,9.
 

Läs fler artiklar
LÄS MER