Sök

Volvos Teslautmanare satsar på digitala köp

Polestar

Fredrik Cederlöf. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Volvos Teslautmanare Polestar satsar på försäljning i princip enbart via nätet. Men hur får man kunderna att klicka hem produkter värda 700.000 kronor?

Polestar rullade ut sina bilar på marknaden i våras och hittills har affärerna gått bra. Sedan slutet av juli har det sålts fler Polestar 2 (som den senaste modellen kallas) än Tesla Model 3 i Sverige och Norge.

En orsak kan vara att Model 3 produceras i USA och att fabriken där tvingades stänga under en månad på grund av coronapandemin medan det för Polestar som producerar i Kina inte har varit några problem, skriver tidningen Ny teknik.

En annan effekt av coronapandeminär att digitaliseringen har skyndats på inom de allra flesta branscher och inte minst har lockdowns och karantän lett till att e-handeln har skjutit i höjden. 

Nätköp med hemleverans

Geely, som äger Volvo och Polestar, aviserade redan i februari att de precis som flera andra bilföretag däribland Tesla, BMW och Mercedes-Benz har dragit i gång en onlinetjänst där kunderna kan köpa bilarna och få dem levererade direkt till hemmet.

Polestar har gått steget längre och säljer i princip bara sina bilar online. Nu satsar de stenhårt på digital service. Den som har frågor kan till exempel boka digitala videomöten med säljare samtidigt som det jobbas på att möjliggöra digitala testköriningar.

“Vi är ett digitalt varumärke med en fysisk produkt. Kunderna gör sin research och sina val online och är ofta extremt pålästa när de bestämmer sig för att göra sitt köp”, säger analyschefen Fredrik Cederlöf till Breakit.

Små showrooms istället för bilhallar

Han berättar att kunderna givetvis har möjlighet att besöka Polestars så kallade Space (vilket kan jämföras med ett showroom) där de provsitta och testköra bilen. Men sen ska de helst göra affären hemma framför datorn eller i mobilen.

För att lyckas sälja en så pass dyr produkt på nätet tror Fredrik Cederlöf att det gäller att överträffa förväntningarna när det kommer upplevelsen av köpet. Inspiration hämtar han från populära tjänster som förenklat och helt förändrat andra branscher som Spotify och Bankid.

“Vi måste titta bortom vad andra gör inom samma industrivertikal och istället blicka ut mot vad andra ledande digitala aktörer gör bra”, säger han.

Men bakom en härlig köpupplevelse ligger hårt arbete.

“Det handlar att samla så mycket relevant data som möjligt och att analysera fram resultat som blir vägledande för beslut. För att få koll på vad kunderna tycker.”, säger han.

Om Polestar verkligen har tagit upp kampen och gått om Tesla när det kommer till popularitet i norden återstår att se när siffrorna för september kommer.

Läs mer