Sök

Sparnet gjorde helt tvärtom – nu säljer de för 100 miljoner

Sparnet

Olof Jakobsson och Jacob Thörn, grundare Sparnet. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

De har gått från lågpris till få artiklar – nu drar deras e-handel in 100 miljoner.

Nyckeln till att lyckas med e-handel har ofta setts som att ha många produkter som du sedan ser till att kunderna trycker kundvagnen full av. Men det finns andra sätt att lyckas. Jacob Thörn och Olof Jakobsson har gjort precis tvärtom.

“Vi har satsat på att ha få produkter, och lyfta fram dem istället”, säger Olof Jakobsson.

Hans och Jacob Thörns e-handel Sparnet har uppmärksammats på senaste tiden, senast i förra helgen av DI Digital, och de är inte så konstigt.

De drog igång Sparnet för tre år sen, redan förra året omsatte de 70 miljoner och gjorde en vinst på 6 miljoner. Tillväxten verkar fortsätta i år när de räknar de med att omsätta hundra miljoner. Minst sagt imponerande med tanke på att det bara är de två grundarna och ytterligare två personer som jobbar i företaget.

Satsar på ett mindre sortiment

Idéen till Sparnet kom efter att Jacob och Olof, som träffades på ett sommarjobb för 10 år sen, försökt med flera olika e-handelssatsning.  Gemensamt för satsningarna var att de jagade så låga priser som möjligt och målet var att få kunderna att fylla sina varukorgar så mycket som möjligt.

När deras andra affärer gick i stöpet tänkte de om - och gjorde tvärtom mot vad de hade gjort tidigare.

“Vi har ett mindre fast sortiment och så satsar vi på säsongsbetonade produkter”, berättar Olof Jakobsson.

“Till exempel vet vi att myggen kommer varje sommar, då ser vi till att ta in myggnät med magneter till sommaren.”

Tanken är att det är lättare att få kunder att köpa en produkt, än flera olika.

La vinsten på lägenheten på Facebook-reklam

Första året öste de in pengar i marknadsföring, framförallt på Facebook, där de snabbt upptäckte att för varje krona de la in, sålde de för tre.

“Inför julen då la vi in alla våra sparpengar på Facebook-reklam”, berättar Olof Jakobsson.

“Jag hade precis sålt en lägenhet och hela vinsten därifrån gick direkt in i marknadsföring på Facebook.”

Dessutom har de lagt mycket krut på att ha fräscha produktbilder som gör att de sticker ut i flödet.

Men för att lyckas med så få artiklar i sin e-handel gäller det naturligtvis att hitta exakt rätt produkter. 

Därför har de tagit fram rutiner för att se vad kunderna kan vilja ha den närmaste tiden. Det handlar bland annat om att kolla på vad de senaste trenderna i USA och i Asien handlar om.

“New York ligger ofta ungefär ett halvår före oss här i Europa.”.

Under corona-pandemin är det många e-handlare höjt sin omsättning men enlig Olof Jakobsson har inte Sparnet påverkats så mycket av pandemin.

“Vi är så vana att svänga om vårt sortiment snabbt när det behövs, nu tog vi in många Wi-fi-förstärkare och produkter som människor använder i hemmet”.

“Däremot gick till exempel passfodral som vi säljer mycket av annars bort”.

Läs mer