Budgetera dig till snabbhet och ökade intäkter för din sajt

Breakit - Budgetera dig till snabbhet och ökade intäkter för din sajt

I en tid då webbsidor blir allt större och mängden trafik fortsätter att öka i en rasande hastighet är det en utmaning för digitala marknadsförare att leverera en köpupplevelse som motsvarar dagens förväntningar. Laddningstid är kostsamt. Varje extra sekund innebär tappade kunder. En prestandabudget är därför ett både viktigt och lönsamt verktyg.

Sidorna blir allt större och mer komplexa, vilket gör att laddningstiderna blir längre trots att uppkopplingarna blir snabbare. 2010 vägde den genomsnittliga webbsidan 498 kb och bestod av 75 objekt (HTML- och bildfiler).

2015 var motsvarande siffror 2161 kb och 108 objekt.

Din webbsidas prestanda påverkar användarupplevelsen vilket i sin tur påverkar försäljningen och lönsamheten. Därmed är det av yttersta vikt att låta prestandan utgöra en grundläggande del redan vid designen av sidan. Målet ska alltid vara att skapa en så flexibel och snabb upplevelse som möjligt, oavsett var kunden befinner sig och vilken enhet de använder.

Vill veta mer om prestandabudget? Kontakta Telia Web Performance-teamet!​

E-handlaren vet att konverteringsgraden påverkas av exempelvis pris, trafikkälla och antal klick för att slutföra ett köp. Men en av de största faktorerna är hur laddningstid påverkar konvertering i realtid beroende på antalet besökare i e-handeln. För över 50 procent av onlinekonsumenterna är en långsam webbsida den vanligaste anledningen att avbryta ett köp.  

Att sätta en prestandabudget är precis som det låter – du sätter en ”budget” för din webbsidas prestanda, det vill säga hur lång tid det tar från klick till titt för kunden. Det finns olika sätt att mäta och olika regler för att hålla sig till sin budget. Som nämnts tidigare är sidstorleken en viktig faktor. Men det finns många fler saker att hålla reda på för den som vill optimera sin kundupplevelse. 

Prestandabudgeten ger en ram för diskussioner när du rör dig framåt. Den fungerar som en referenspunkt när du ska bestämma vilka komponenter som bör läggas till eller inte. Den styr inte vilket innehåll som ska visas utan snarare hur du ska visa innehållet. Ju tidigare du definierar budgeten desto bättre.

När du väl satt målen gäller det att hålla sig till dem. Varje gång du vill lägga till något på din sida bör du se till att det håller sig inom ramen för budgeten. Gör det inte det kan du välja att antingen optimera eller ta bort en befintlig funktion på sidan. Går inte detta kan det vara bättre att inte lägga till den nya funktionen.

Hur snabb är din sajt? Testa här!

En vanlig missuppfattning är att mobilanvändare är mer toleranta mot längre laddningstider.

Men i takt med att det mobila nätet blivit allt bättre så har också toleransnivån sjunkit.

Studier baserade på realtidsmätningar över hur prestanda påverkar användarbeteende, utförda av SOASTA, visar att konverteringsgraden ökar med upp till 27 procent för mobila sidor som är en sekund snabbare, från 3,3 sekunder till 2,4 sekunder.

Webbprestanda i korthet: 

  1. Mät. Monitorera och mät prestanda ur ett användarperspektiv.
  2. Analysera. Förstå din mätdata.  
  3. Optimera. Ta datadrivna beslut baserade på riktiga användarupplevelser.


Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se

Läs fler artiklar
LÄS MER