Sök

Delivery Hero ökar förlusten trots ökad omsättning förvärvar Instashop

Delivery Hero

Niklas Östberg

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Niklas Östberg bygger vidare på sitt matimperium.

Tyska Delivery Hero, som bland annat står bakom matleveranstjänsten Foodora, och har svenske Niklas Östberg som grundare redovisar en högre omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Även förlusten ökar.

Samtidigt köper bolaget Instashop, en nätbaserad livsmedelsplattform som främst finns i Mellanöstern och Nordafrika.

Delivery Hero betalar 360 miljoner dollar, motsvarande ungefär 3,1 miljarder kronor för Instashop.

Hårda siffror från Delivery Heros rapport

## Omsättningen steg 87,4 procent till 957,5 miljoner euro (510,9).

## Antalet order uppgick till 519,1 miljoner (268,8), en ökning med 93,1 procent.

## Bruttovinsten blev 167,2 miljoner euro (168,3), med en bruttovinstmarginal på 17,5 procent (32,9).

## Rörelseresultatet blev -455,0 miljoner euro (-239,8).

## Resultatet före skatt var -459,9 miljoner euro (-191,6).

## Resultatet efter skatt blev -443,2 miljoner euro (-202,3).

För en månad sedan höjde bolaget intäktsprognosen för helåret till 2,6-2,8 miljarder euro med stöd av en betydande ökning av order och GMV, gross merchandise value. Den senare ökade med 61,2 procent (5 146 miljoner euro) under första halvåret.
Hur det egentligen gick till när Niklas Östberg lyckades köpa loss Onlinepizza är en riktigt rafflande historia som gick under namnet Operation Rudolf – läs allt om det här.

Läs mer