I mitten på mars förändrades vardagslivet för de flesta svenskar. Alla som har möjlighet uppmanades jobba hemifrån, stora folksamlingar förbjöds och alla över 70 råddes undvika sociala kontakter i största möjliga mån.
De nya direktiven har förändrat vårt sätt att handla och medan de fysiska butikerna går på knäna har e-handlarna fått ett rejält uppsving.
Den här trenden har hållit i sig även under sommaren.
Under juni var tillväxttalen måttligare, men i juli var den procentuella förändringen mot föregående år uppe på nya rekordnivåer, hela 45 procent, skriver Postnord.
“Inte minst ser vi att en betydligt större del av befolkningen har e-handlat under juli i år och det har såklart att göra med att långt fler spenderat semestern i Sverige. Den effekten var att vänta. Vi ser också att man har e-handlat för mer pengar per person, vilket hör samman med att dagligvarorna växt så kraftigt”, säger Carl-Fredrik Teder, e-handelsanalytiker på Postnord i ett pressmeddelande.
Den totala andelen som e-handlat (senaste 30 dagarna) var hela 77 procent – tio procentenheter högre än samma månad 2019.
De kategorier som växte mest var dagligvaror och sport- och fritidsartiklar.