Nattklubbsappen Keyflow växlar upp - rekryterar två nya chefer

Breakit - Nattklubbsappen Keyflow växlar upp - rekryterar två nya chefer
Max Larsson von Reybekiel och Johan Eklund på Keyflow, Foto: Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Keyflow lanseras nu på bred front internationellt. Inför expansionen rekryterar bolaget Max Larsson von Reybekiel från Klarna och Johan Ekelund från videotjänsten Starz.

Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Svenska Keyflow vill digitalisera nattklubbsvärlden, där det mesta i branschen sker via telefon, mejl, sms och fysiska gästlistor.

Appen låter användarna söka upp anslutna nattklubbar, få information om varje klubb och sedan välja att till exempel skriva upp sig på gästlistan eller boka drinkbord.

Bakom bolaget finns ett gäng svenska näringslivsprofiler som Wesc-grundaren Greger Hagelin (vd på Keyflow) och den tidigare Investor-chefen Börje Ekholm, som har gått in med riskkapital i nattklubbsappen.

Nu gör bolaget två profilrekryreringar.

Max Larsson von Reybekiel kommer från rollen som kreativ chef med ansvar för delar av Klarnas ompositionering från fakturabolag till betalningsföretag, bland annat genom att ta fram den nya logotypen.

Han kliver nu in i rollen som kreativ chef och marknadschef på Keyflow.

Johan Ekelund var tidigare produktchef på Starz Play där han byggde upp bolagets prenumererade videotjänst som lanserades i 18 länder i Mellanöstern och Nordafrika. Han blir nu produktchef på Keyflow.

“Det som är en enorm fördel nu är vår erfarenhet. Vi har lärt oss mycket om vilka fallgropar som finns i startups och vi har stor erfarenhet av “nästa steg”. Nu, tack vare den erfarenheten, kan vi avancera framåt mycket mer effektivt”, säger Max Larsson von Reybekiel.

Att ingen har gett sig på att digitalisera nattklubbarna tidigare beror enligt Max Larsson von Reybekiel och Johan Ekelund delvis på att branschen är väldigt fragmenterad, eftersom den inkluderar allt ifrån små barer till stora festivaler.

“Eftersom vi till stora delar bryter ny mark med vårt helhetssystem, finns det en hel flora av saker som behöver utvecklas. Keyflow är ett företag som ska transformera nattklubbsvärlden. Med det fokuset är självklart leverans det viktigaste och för att lyckas krävs det oerhört mycket jobb”, säger Johan Ekelund.

Enligt Max Larsson von Reybekiel har “Generation Y” (personer födda efter 1985) börjat överge den gamla typen av nattklubbar.

“De är helt ointresserade av att stå i en kö och frysa utan att ens veta om de kommer in på nattklubben. Om de väl kommer in tycker de att entrén är dyr och sedan får de dessutom stå i långa köer för att få beställa i baren. De är beredda att betala, men i så fall vill de ha en bra, smidig upplevelse. I förlängingen kommer vi även att utveckla appen så att du som användare kan få erbjudanden som är anpassade för just dig och dina önskemål”, säger Max Larsson von Reybekiel.

Nu ska bolaget ta Keyflow-appen ut i världen. Bolaget fokuserar nu på storstäder som Los Angeles, New York, Miami, Paris, London, München, Barcelona, Madrid och Stockholm.

“Vår mission är att bli nyckeln till det digitala nattklubbslivet och vi fokuserar hela tiden på hur vi, för att nå målet, kan underlätta för nattklubbscheferna, klubbvakterna och gästerna. Idag är cirka 130 klubbar anslutna till Keyflow, men vi har aggressiva mål och i slutet av sommaren ska antalet anslutna klubbar ha ökat flera gånger om och våra användare med det”, säger Max Larsson von Reybekiel.

Läs fler artiklar
LÄS MER