Sök

Boozts outlet-satsning växer i raketfart – vinsten mer än dubblad

Boozte-handel

Boozt vd Hermann Haraldsson. Foto: Press.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

E-handelsjätten Boozt outletverksamhet har haft en tillväxt på 168 procent de senaste månaderna. Det visar bolagets färska rapport.

“Erbjudandet är väl lämpat för en högre priskänslighet i tider av ekonomisk osäkerhet”, skriver bolagets vd Herman Haraldsson i rapporten. 

Modebranschen har haft det tufft under coronakrisen men när myndigheterna vädjar till oss att hålla social distans har allt fler vänt sig till nätet för sin shopping.

Boozt ökade sin omsättning under årets andra kvartal från 899 miljoner kronor under samma period 2019 till 1,2 miljarder kronor. Även vinsten ökade rejält och rörelseresultatet (EBIT) landade på 120 miljoner kronor vilket kan jämföras med 49 miljoner kronor under samma period i fjol.

Tittar man på årets första halvår ökade omsättningen från 1,6 miljarder kronor till nästan 2 miljarder kronor. Rörelseresultatet (EBIT) ökade från 28 miljoner kronor till 32,5 miljoner kronor. Detta eftersom bolaget gjorde en rejäl förlust under första kvartalet.

Outleten växer så det knakar

Det som gått riktigt bra för Boozt den senaste tiden är outlet-sajten Booztlet som hade en tillväxt på 168 procent. Bolaget har också satsat mer på marknadsföring för sajten. 

Boozt ser dessutom en generell ökning av det genomsnittliga ordervärdet. Orsaken till det kan vara att bolaget införde striktare returregler i fjol. I november började sajten nämligen bannlysa kunder som lämnar tillbaka för mycket varor.

“Den här typen av beteende är inte rätt varken mot bolaget eller mot de andra kunderna. Det handlar om en liten klick som förstör för alla andra”, sa bolagets finanschef Sandra Gadd till Breakit då. 

I slutet av förra året hade det identifierat 9.000 kunder med vad de kallade osunt returbeteende. En siffra som kan låta hög men sett till bolagets totala antal kunder så handlar det om cirka 0,3 procent. 

Nu skriver vd:n Harald Hermansson att det genomsnittliga ordervärdet har ökat till följd av en lägre returandel.

Läs mer