Sök

Backar en kvarts miljard – 2019 blev blodigt för Indiska

Indiskae-handel

Karin Lindahl, vd på Indiska. FOTO: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Bakslag för Karin Lindahls Indiska.

Indiskas vd och ägare Karin Lindahl tog över kedjan 2017, först som vd och sedan som ensam ägare. Hon lyckades då vända en brakförlust till vinst.

“Jag trodde verkligen på Indiskas framtid. 98 procent av alla svenskar känner till varumärket, det finns en miljon namn i kunddatabasen, direktlina till leverantörer i Indien och stor potential digitalt. Det var inte självklart men till slut bestämde jag och min familj oss för att gå in”, har hon tidigare sagt till Breakit.

Men nu står det klart att det senaste räkenskapsåret inte blev samma succé. 

Årsredovisningen för 2018/2019 sträcker sig över 16 månader och under den perioden sjönk rörelseresultatet från plus 18,8 miljoner till en förlust på 267 miljoner jämfört med 2017/2018, rapporterar Market.se.

Omsättningen ökade samtidigt något från 577 miljoner till 585 miljoner kronor. 

Tog engångskostnader

I årsredovisningen skriver bolaget att tappet beror på minskad trafik till fysiska butiker, produktionsstörningar och problem med e-handeln. Bolaget investerade under perioden också i ett nytt e-handelssystem, nytt CRM-system samt nytt kassasystem. Man tog också stora engångskostnader när fem butiker lades ner och fyra renoverades. 

Enligt Indiska vände dock utvecklingen i slutet av 2019 då bolaget uppger att man hade en kraftigt ökad e-handel, bland annat tack vare att man börjat sälja via Zalando. 

Men sedan kom corona-pandemin.

"Konkurs ett förbjudet ord"

Krisen har slagit hårt mot bolaget under 2020. I en intervju med Breakit i maj sa Karin Lindahl att bolaget tappade nästan 65 procent av butiksförsäljningen på grund av pandemin.

“Den typen av reserver har nästan inget detaljhandelsbolag så vi har skjutit till mer pengar. Vi har varit tydliga mot personalen att vi kommer göra allt vi kan för att stötta företaget genom den här krisen. Men det är klart, kommer inte kunderna tillbaka till butikerna förrän nästa år då blir det tufft."

Men hon ville samtidigt inte prata om att det var risk för någon konkurs. 

“Konkurs är ett förbjudet ord på vårt kontor. Det ordet vill jag inte ta i min mun. Vi har satsat så mycket pengar och energi i det här. Det gör oss ännu mer hängivna att rida ut krisen”.

Läs mer