Sök

Revolut tripplade förlusterna förra året trots kraftig tillväxt

Revolut

Nick Storonsky, vd på Revolut och Hanna Johansson, community och partnership manager i Norden. Foto: Jon Wahlqvist & Tobias Blixt

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Tog in 5 miljarder i våras – men förlusterna skenar.

Brittiska Revolut satsar hårt på att utmana bankerna och tog så sent som i vintras in 5 miljarder för att driva på satsningen. I Sverige är målet att nå en halv miljon svenskar och nyligen lanserade man också en utmanare till den svenska startupen Gimi, som ska hjälpa barn få koll på sina pengar. 

En halv miljon svenskar är man i dagsläget långt ifrån men man växer snabbt. Det visar den senaste årsredovisningen som tidningen Sifted tagit del av.

Intäkterna ökade med 180 procent till 1,86 miljarder svenska kronor, en ökning med hela 180 procent. Samtidigt ökade förlusten till 1,22 miljarder under ett år när bolaget gick från 3,5 miljoner användare till över 10 miljoner. Antalet användare har under 2020 fortsatt öka till 13 miljoner.

Samtidigt har man tredubblat antalet anställda under fjolåret.

"Även om vi fortfarande har en lång väg kvar är vi nöjda med våra framsteg under 2019", säger Revoluts grundare och vd Nikolaj Storonsky i ett uttalande.

"Vi ökade våra dagliga aktiva användare med 231 procent och antalet betalande kunder växte med 139 procent."

Så sent som i våras sa han till Financial Times att bolaget hoppas kunna nå break-even i år.

Läs mer