Sök

Ubers förlust större än väntat - matleveranstjänsten gick dock starkt

UberTransport

​Dara Khosrowshahi, vd för Uber. Foto: AP.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Matleveranserna rusade.

Ubers förlust blev större än väntat, med två motsatta utvecklingar i de två affärsområdena Rides och Eats.

Medan taxiverksamheten inom Rides noterades för 73 procent lägre bokningar, ökade bokningarna genom matleveranstjänsten med 113 procent.

Taxiverksamheten presterade även sämre än väntat på bokningsnivå, medan Eats gick bättre än vad analytikerna hade räknat med.

Vd Dara Khosrowshahi räknar med att den goda aktivitetsnivån inom Eats kommer hålla i sig även efter att pandemin lägger sig.

Den andra leveranstjänsten Uber Connect som lanserats nyligen var även en ljuspunkt.

Omsättningen för Uber sjönk 29,3 procent till 2,24 miljarder dollar (3,17). Utfallet kan jämföras med Refinitivs analytikerkonsensus som låg på 2,18.

Justerat resultat per aktie blev -1,02 dollar (-4,72), vilket är sämre än analytikerkonsensus som låg på -0,86. Förra årets svaga resultat beror på kostnader för personaloptioner.

Uber-aktien steg 4,6 procent inför rapporten på börsen igår, men backade 2,7 procent i efterhandeln.


Uber, BUSD Q2-2020 Konsensus Förändring mot konsensus Q2-2019 Förändring
Nettoomsättning 2,24 2,18 2,8% 3,17 -29,3%
Resultat per aktie, justerat -1,02 -0,86 -4,72

Konsensusdata från Refinitiv

Läs mer