Sök

Rapide vände till vinst – sen kom corona: "Som att dra ner en rullgardin"

RapideScaleup Week 2020

Tilda Nordh och Susanne Lundquist. Foto: Press.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Det snabbväxande bolaget Rapide som driver skönhetsbarer med fokus på ögonbryn ökade omsättningen och vände till vinst under 2019. Sen kom coronapandemin.
“Det var som att dra ner en rullgardin”, säger grundaren Tilda Nordh till Breakit.

Tilda Nordh och hennes mamma Susanne Lundquist lanserade sin första ”browbar”, där kunderna exempelvis kan få hjälp att tråda och färga sina ögonbryn, redan 2013 och har sedan dess växt i en rasande fart. Nu finns 18 barer i 7 städer.

Enligt Tilda Nordh har konceptet inspirerats av take away-kaffe.

”För 20 år sedan kunde man inte tänka sig att dricka kaffe på språng ur en pappmugg. Nu gör alla det. Vårt koncept handlar om att kunderna ska  kunna göra en quickfix i en galleria samtidigt som de uträttar andra ärenden”, har hon tidigare sagt i en intervju med Breakit.

Under förra året ökade Rapide omsättningen från 22,8 miljoner kronor 2018 till 28 miljoner kronor. Bolaget vände också förlusten på 4,3 miljoner kronor till en vinst på cirka 2,2 miljoner kronor.

"Kände oss väldigt starka"

“Vi är jättenöjda, speciellt med tanke på att vi hämtade upp ett minusresultat från året innan. Det här är resultatet av en rad effektiviseringar som vi har gjort,” Tilda Nordh till Breakit.

Hon nämner bland annat att bolaget har digitaliserat sitt bokningssystem, förtydligat sitt varumärke och jobbat med att behålla och vårda befintliga kunder genom nyhetsbrev och kundklubb. Effektiviseringarna har även gjort att Rapide, trots expansion under året, har kunnat minska den administrativa personalstyrkan. 

Men Tilda Nordh och hennes kollegors glädje över det fina resultatet 2019 byttes snabbt mot förtvivlan. När coronapandemin slog till i världen drabbades Rapide hårt. 

“Vi gick in i det nya året med pompa och ståt och kände oss väldigt starka. Sen var det som att dra ner en rullgardin framför ögonen”, säger Tilda Nordh.

När galleriorna gapade tomma och folk började sky fysisk kontakt uteblev kunderna i bolagets skönhetsbarer. 

Inrättade "jourlinje" för de anställda

“April var den tuffaste månaden i Rapides historia. Vi hade ett omsättningstapp på 30 procent jämfört med föregående år. Vi gjorde hela tiden prognoser för hur länge vi skulle klara oss på egna medel”, säger Tilda Nordh.

Men ständiga krismöten och planering timme för timme, dag för dag gjorde att bolaget höll sig levande.

Flera åtgärder för att effektivisera och ge möjlighet att ta emot de kunder som faktiskt ville boka sattes in och för personalens skull upprättades en "jourlinje" som gick ut på att den som kände oro kunde ringa och prata med vd:n. 

I maj började det vända.

Målet är att gå med vinst

Kunderna började komma tillbaka och många köpte produkter och presentkort på nätet. I juni var affärerna i full gång och då nådde man till och med ett plusresultat. 

“Jag är både stolt och imponerad över hur styrelsen och hela teamet har agerat. Det är bara människorna som avgör hur det går för ett företag i alla situationer. I slutändan behövde vi inte några av statens större krisåtgärder, säga upp personal eller ta in nytt externt kapital. I höst fokuserar vi på att ta hem det vi tappade under våren och målet är faktiskt att gå med vinst”, säger Tilda Nordh.

Rapide har vid två tillfällen tagit in riskkapital på sammanlagt 6,5 miljoner kronor. De som investerat är grevinnan Cecilia Lewenhaupt och Adrian Thelwell, tidigare General Manager på L'Oréal, som har 20 års erfarenhet av skönhetsbranschen.

Tilda Nordh är en av talarna på Breakits event Scaleup Week 21–25 september. Då kommer hon att prata om hur man skalar sin produkt  och hur mor och dotter från en liten stad har jobbat för att gå från en gemensam dröm till etablerad kedja och utmanat en gammal, men växande bransch med ett nytt och nischat koncept.

Boka dina biljetter här!

Läs mer