Hövding ökar försäljningen trots coronapåverkan

Hövding
Hövding ökar försäljningen trots coronapåverkan

Fredrik Carling, vd Hövding. Foto: Pressbild/Hövding.

Tobias Blixt

Reporter

Men tar in 61 miljoner för att väga upp för förlusterna.

Det börsnoterade hjälmbolaget Hövding ökar omsättningen under andra kvartalet med 19 procent jämfört med samma period i fjol. Detta trots att försäljningen ha påverkats negativt av pandemin, skriver bolaget. Bland annat då både Tyskland och Danmark, vilka är två av Hövdings nyckelmarknader, var i princip helt nedstängda under en stor del av perioden.

“Det har varit några omvälvande månader med en stor ovisshet. Samtidigt har vi sett nya möjligheter, genomlyst organisationen och utarbetat en plan för fortsatt tillväxt och hur vi ska attackera nya marknader. En plan som ska ge långsiktig hållbar lönsamhet”, säger Hövdings vd Fredrik Carling.

Totalt landade intäkterna på 33,5 miljoner kronor under kvartalet och resultatet före skatt skrevs till minus 10,8 miljoner. Hövding sålde lite mindre än 20.500 hjälmar, vilket är en ökning med 11 procent.

Trots det här ganska positiva resultatet har man tidigare beslutat om att ta in 61 miljoner kronor i en företrädesemission.

"Den hjälper oss hantera de oväntade förlusterna under våren samt ger bolaget trygghet att kunna agera i en fortfarande oviss närmsta tid", skriver vd Fredrik Carling i vd-ordet.

Hoppas att fler cyklar efter pandemin

I pressmeddelandet skriver bolaget också att man ser framtida möjligheter där “vardagscyklismen har tagit en allt starkare plats runtom i världen” i samband med pandemin. Man lyfter också fram att försäljningen i egna kanaler nu utgör 7 procent av den totala omsättningen från tidigare 2 procent.

“Försäljning i våra egna kanaler är något vi ska bygga vidare på. Vi har under detta kvartal även fått nya insikter i hur vi kan bli mer effektiva och snabbfotade. Ett projekt i Norge där vi relanserade på distans gav bra resultat och erfarenheter som kan ligga till grund för smarta sätt att nå ut på nya marknader”, säger Fredrik Carling.

Läs fler artiklar
LÄS MER