Sök

Birth Poster vill ta över världen med sina bebisaffischer – och är på väg att lyckas

Birthpostere-handel

Foto: Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Fortsätter växa så det knakar – nu nosar det på Asien.

Den svenska e-handlaren The Birth Poster har tagit fram en tjänst som låter föräldrar skapa posters av sina nyfödda barn i naturlig skala genom att skriva in mått och vikt vid födseln.

När bolaget, med bara tre anställda, nu visar visar upp sitt bokslut för fjolåret så är det med ordentlig tillväxt. The Birth Poster, som grundades av paret Evelina och Gustav Westman 2013, ökade intäkterna till 43,6 miljoner kronor under 2019. Jämfört med omsättningen på 23 miljoner 2018.

Det är framförallt den internationella försäljningen som växer, meddelar bolaget.

”Det är superkul att vi utvecklas mot att bli ett internationellt företag och att större delen av vår försäljning nu ligger utanför Norden.” säger Evelina Westman, produktchef på The Birth Poster.

Gått med vinst varje år

Trots den snabba tillväxten så har The Birth Poster hittills gått med vinst varje år sedan bolaget grundades. Under 2019 visar bolaget upp ett resultat strax under miljonen, vilket är ett litet tapp mot 2018. Något som förklaras av vd:n Gustav Westman med att de istället har valt att investera i tillväxt.

”Målsättningen för 2019 var att gasa så mycket som möjligt och den ökade försäljningen är ett resultat av flera lyckade satsningar. Bland annat har vi haft en lyckad lansering i Japan samtidigt som vi på allvar etablerat oss på större marknader som USA, Tyskland och Australien”, säger han.

Gustav Westman berättar också att tillväxten kommer att fortsätta, men att den inte kommer att vara lika hög som under fjolåret.

“I år kommer vi inte nå 90 procentig tillväxt, utan vi ligger på omkring 30 procent efter första halvåret. Men vi har också en lönsamhet som är betydligt bättre än förra året. Så vi saktar ner tillväxten men ökar lönsamheten”, säger han och fortsätter.

“Vi hoppas nå 55-60 miljoner i omsättning i år, sen får vi se. Målsättningen är att nå 100 miljoner inom två år.”

Därför är det svårt i Storbritannien

Idag finns The Birth Poster på marknader som Tyskland, USA och Japan. Enligt Gustav Westman så fungerar produkten på de flesta marknader och lockar de flesta föräldrar. Bland marknaderna som fungerar sämre nämner Gustav Westman Storbritannien, på grund av att de inte lägre mäter barnen på sjukhusen längre.

En marknad som paret kollar mycket på nu är den asiatiska, där Sydkorea och Kina lyfts fram som potentiella mål vid kommande lanseringar.

“Vi håller på med olika marknadsanalyser av de asiatiska marknaderna, men det krävs lite lite mer för att lansera där. Vi klarar det nog inte på egen hand.”

När Breakit intervjuade paret Westman i mars 2018 berättade han också att paret hade planer på att lansera det egna klädmärket Schmeck. Det projektet är däremot lagt på is nu visar det sig. 

“Kläder är komplicerat och det är hög konkurrens. Vi lanserade det och är stolta över det men vi insåg att det inte är lika skalbart som The Birth Poster. Vi får se om vi gör något med det i framtiden”, säger Gustav Westman.

Läs mer