Sök

Tung tid för Nelly – vänder till förlust

Nellye-handel

Kristina Lukes, vd på Nelly. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Tuffa tider.

Nelly är Qliro-koncernens modehandlare på nätet och ett av Sveriges största e-handelsbolag.

Sedan sommaren 2018 drivs Nelly som ett separat bolag men det har gått tungt. Tidigare i år tvingades bolaget göra sig av med 25 personer, nästan 10 procent av arbetsstyrkan i ett sparkpaket med det uttalade målet att fokusera på den nordiska marknaden.

Det blev inte bättre när pandemin tog ett grepp om världen och i april införde man korttidsarbete för personalen i Borås.

När bolaget nu rapporterar för förra året är det allt annat än munter läsning. Omsättningen steg visserligen med 5 procent och landade på 1,4 miljarder kronor rapporterar e-handel.se.

Men resultatet störtdyker från en vinst på strax över 33 miljoner kronor till en förlust på 3,6 miljoner.

Det är framförallt andra delen av 2019 som varit en besvikelse. Det stora lagret har tvingat bolaget till reor, något som såklart sänker intäkterna.

"Detta kombinerat med ökade kostnader för marknadsföring har inneburit ett försämrat resultat för helåret", skriver bolaget i rapporten.

Bolaget skriver också att det under corona-pandemin har plågats av högre sjukfrånvaro och att försäljningen dalade. Men att de jobbar för att sänka lagernivåerna och att bolaget ska vara lönsamt under hösten.

Läs mer