Sök

Facebooks största annonsör kapar sina utgifter rejält

DisneyMetaSociala medier

Musse Pigg och Mark Zuckerberg. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Har helt slutat annonsera för Disney+.

Disney som har varit Facebooks största annonsör i USA under första halvåret har drastiskt kapat sina utgifter på den sociala plattformen. Det rapporterar Wall Street Journal med hänvisning till källor.

Bland annat har Disney helt slutat marknadsföra sin streamingtjänst Disney+. Nöjesjätten spenderade 210 miljoner dollar, motsvarande 1,9 miljarder kronor, på att göra reklam åt tjänsten under första halvåret, enligt Pathmatics.

Disney ska också ha slutat annonsera streamingtjänsten Hulu på Instagram, ägt av Facebook. Detta har inneburit 16 miljoner dollar i uteblivna intäkter mellan 15 april till 30 juni, enligt Pathmatics.

Disneys åtgärder sker mot bakgrund av att många företag valt att bojkotta Facebook för otillräckligt arbete kring näthat och rasism på sin plattform. Bolagen är också upprörda över att deras produkter ibland dyker upp bredvid olämpligt innehåll.

Bland bolagen som tidigare valt att stoppa annonsering på Facebook återfinns Coca-Cola, Starbucks och Ford.

Läs mer