Sök

Partykungen omsätter över 200 miljoner

Partykungene-handel

Joel Svensson, vd för Partykungen. PRESSBILD

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Har sett negativ påverkan på grund av coronaviruset.

Den snabbväxande e-handlaren Partykungen ökade under fjolåret sina intäkter från 166,4 miljoner kronor till 202,8 miljoner. Det visar den senaste årsredovisningen som har lämnats in på Bolagsverket.

Under 2019 vände bolaget också ett negativt rörelseresultat på minus 2,4 miljoner kronor till positiva 3,4 miljoner. Resultatet på sista raden skrevs till 1,4 miljoner. 

Till Ehandel.se säger Partykungens vd Joel Svensson att han är nöjd med utvecklingen.

“Vårt mål för 2019 var att vända till lönsamhet och samtidigt fortsätta vår organiska tillväxt, vilka båda infriades med råge. Det hade dock aldrig varit möjligt om det inte vore för våra fantastiska medarbetare som alla tagit i lite extra för att nå dit.”

Av årsredovisningen framgår också att bolaget, som internationellt säljer under namnet Partyking, fick cirka 30 procent av den totala omsättningen från externa marknader under förra året.  Idag har bolaget verksamhet i Sverige, Finland, Danmark och Norge.

Corona har påverkat försäljningen

Joel Svensson har tidigare berättat om hur inställda fester under coronapandemin har slagit hårt mot bolaget. Effekterna av viruset tas också upp i årsredovisningen.

“Bolaget har redan nu sett effekter av Covid-19 då omsättningen minskat drastiskt”, går det att läsa.

Åtgärder som har vidtagits för att möta den minskade försäljningen är permittering av personal och mindre inköp. Bolaget gör också bedömningen att det inte råder några tvivel kring fortsatt drift av verksamheten.

Antalet anställda i Partykungen ökade från 32 till 49 förra året.

Läs mer