Sök

Mat på nätet boomar – så går det för Kinneviks utmanare Mathem

MathemMat på nätet

Foto: TT

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Mathem växer under corona – men räknar med fortsatta förluster.

Kriget om maten på nätet har trappats upp, inte minst till följd av corona då allt fler kunder vill ha sina varor levererade till dörren. Mathem är en av de större spelarna på marknaden och i början av året stängde bolaget en kapitalrunda på en halv miljard kronor. 

Nu redovisar Mathem i Sverige AB, som är moderbolaget i Mathem-koncernen, sitt bokslut för 2019. Här ingår även dotterbolagen Hemmalivs och Fruktbudet,

Under förra året omsatte koncernen 1,5 miljarder kronor, en ökning från de 1,3 miljarder som redovisades för 2018. 

Mathem skriver att 2019 inleddes med tillväxt och lyfter Kinnevik som en viktig pusselbit i den fortsatta resan. Stenbecks investmentbolag har kopplat ett starkt grepp om Mathem och utgör nu den största ägaren med sina 37 procent, följt av Verdanes 15 procent.

”Men Kinneviks historia av att bygga digitala varumärken, samt dess inblick i den digitala kunden, har Mathem fått en perfekt partner”, skriver Mathem i rapporten.

Fortsätter visa förlust 

Mathem redovisar en ökad förlust under förra året, från ett minusresultat på 180 miljoner kronor till 340 miljoner kronor efter finansiella poster. 

Resultatet kopplas bland annat till satsningar för att stärka varumärket och investeringar i produktion- och distribution. Här nämns även ökade satsningar inom den administrativa organisationen i syfte att möta den ökade tillväxten. 

Det har hänt mycket efter räkenskapsårets slut, och corona har helt ritat om förutsättningarna för mat på nätet. Mathem skriver att tillväxten 2020 inletts enligt plan samt att krisen lett till en ökad efterfrågan. Som led i detta har man tecknat kontrakt på ett nytt lager i Veddesta samt satsat på ett miljöanpassat laget i Larsboda som ska drivas av solceller och tas i drift om två år. 

Johan Lagercrantz, som är ny vd på Mathem sedan årsskiftet, har tidigare beskrivit utvecklingen under corona som att bolaget flyttats två år framåt i tiden. 

“Hela corona-effekten kulminerade någonstans efter påsk och sedan dess har det varit fortsatt hög efterfrågan”, sa Johan Lagercrantz. 

“Planerar fortsatt negativ resultat”

I rapporten ger Mathem en kort prognos framåt. 

”Resultatet under 2020 planeras vara fortsatt negativt för helåret men kontinuerligt förbättras i takt med ökad volym, utökad service och utökade samarbeten under 2020”.

Ledningen konstaterar samtidigt att de inte kan utesluta att corona kan komma att ge negativa effekter framöver. 

”Vi har hittills heller inte sett några allvarliga störningar i våra inleveranser fram till idag men även här finns faktorer som vi i dagsläget inte kan bedöma. Utifrån ovan finns risk att de finansiella mål som satts för 2020 kan komma att behöva revideras”. 

I slutet av räkenskapsåret fanns 117 miljoner kronor i kassan. 

Läs mer