Sök

Yubico tar in 300 miljoner från AMF: "Kan satsa ännu mer"

YubicoriskkapitalIT-säkerhet

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Grundaren Stina Ehrensvärd: "I år satsar vi på både lönsamhet och tillväxt”.

Coronakrisen har tvingat många människor att arbeta hemifrån under våren. Något som i sin tur har medfört att det svenska säkerhetsbolaget Yubico har sett ett rejält uppsving i försäljningen.

Bolaget är främst känt för sin säkerhetsnyckel Yubikey, som gör det säkrare att logga in på olika tjänster och sajter. Men bolaget har även arbetat med att ta fram en standard för just den typen av säkra inloggningar.

Som ett led i det ökade intresset har Yubico också valt att investera i nya produkter och tjänster, liksom att öka produktionskapaciteten i Sverige. Det handlar bland annat om att utveckla kringtjänster i form av leveranser och mer avancerad support för deras nycklar, liksom nya typer av nycklar. Bolaget har även börjat jobba med en prenumerationsmodell för företag som inte vill köpa egna lager av nycklarna. 

I samband med att Yubico satsar framåt så meddelar bolaget nu att de plockar in 300 miljoner kronor i nytt riskkapital från AMF pension.

“Det fanns några saker som hindrade oss i vår tillväxt tidigare. Den ena var att det inte fanns något bra stöd för oss i iOS, det andra var att vi behövde någon form av leveranstjänst för nycklarna och den tredje var att företag vill hyra istället för att äga nycklarna”, säger Stina Ehrensvärd och fortsätter:

“De tre grejerna har vi löst nu. Det har varit viktigt för oss för att vi ska kunna skala. Med den nya investeringen känner vi att vi kan satsa ännu mer.”

AMF: "Känns väldigt bra"

Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig på AMF, berättar att det gick snabbt från kontakten med Yubico tills att de valde att investera. Han lyfter fram Izettle och Spotify som exempel på andra framgångsrika techbolag där AMF investerat tidigt.

“Det känns väldigt bra att kunna investera i ett spännande svenskt teknikbolag som Yubico, med en imponerande tillväxt och fina kommersiella framgångar de senaste åren. Vi ser fram emot att som aktiv ägare följa och stötta bolagets fortsatta resa, med planer på utbyggd produktion i Sverige, och expansion på nya geografiska marknader”, säger han.

Yubico har redan de flesta stora techbolagen på kundlistan – bland annat Google, Microsoft, Facebook och Amazon – och bolaget fokuserar fortfarande sitt sälj främst mot större bolag. Men man kikar också mer mot Europa.

“De sista åren har vi inte bara har vunnit de stora internetbolagen, utan också många stora Fortune 500-bolag. Vi ser också att fler länder i Europa har börjat använda Yubikeys inom sina myndigheter. Men jag tror att detta inte bara är tiden att skörda framgångarna med plattformen, utan också att komma tillbaka till Europa och med en stor svensk ägare i ryggen”, säger Stina Ehrensvärd. 

Fokus på tillväxt – och lönsamhet

Sina Ehrensvärd berättade i en intervju med Breakit förra året att hon hade lovat sin styrelse att bolaget, som tidigare gått med vinst i 6 år, inte skulle gå med vinst 2019. Istället skulle tillväxt prioriteras. 

Något bokslut för 2019 finns ännu inte hos bolagsverket och Stina Ehrensvärd vill inte avslöja några siffror innan det är publicerat. Det hon däremot kan säga är att omsättning kommer att ligga strax under målet på mellan 700 miljoner och 1 miljard kronor som hon berättade om i samband med den tidigare intervjun.

“Vi har inte gjort allting rätt genom åren. Förra året växte vi snabbt och och blev många nya anställda, vi drabbades kanske av lite växtvärk. Men vi gör också mycket rätt, så bolaget har fortsatt växa. Vi räknar med 60-70 procent tillväxt i år och i samma omfång de kommande åren.”

I år ska Yubico även satsa på lönsamhet igen och Stina Ehrensvärd berättar att bolaget idag ligger på break-even. 

“Ägarna började ringa mig när Covid-19 började och frågade, ‘kan du lova oss att satsa på lönsamhet i år’. Det blev en kul knorr på den historien. I år satsar vi på både lönsamhet och tillväxt”, säger hon. 

Under 2018 omsatte Yubico 460 miljoner kronor.

Investeringen är en riktad nyemission och sker i stamaktier. Efter transaktionen kommer AMF att vara Yubicos femte största ägare med 5 procent av aktierna. Vilket alltså borde innebära en värdering på cirka 6 miljarder kronor. Det är ungefär samma värdering som vid nyemissionen 2019. Bland bolagets övriga investerare finns Bure, Meritech Capital Partners, riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz och Salesforces grundare Marc Benioff. 

Yubico har runt 260 anställda i dagsläget.

Vill du veta mer om Stina Ehrensvärds framgångshistoria och hur man gör för att landa världens tyngsta techbolag som kunder? Missa isåfall inte Scaleup week 2020 – årets viktigaste event för dig som vill växa!

Läs mer