Sök

Svensk e-handel lyfter under coronakrisen: "Slut på hyllorna"

Pricerunnere-handel

Nicklas Storåkers.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Sveriges e-handlare har påverkats positivt av coronakrisen.

Det visar jämförelsesajten Pricerunners e-handlarindex.

Enligt undersökningen har optimismen bland svenska e-handlare ökat rejält under årets andra kvartal. Hela 64 procent av de svenska e-handlarna upplever att försäljningen har utvecklats positivt under perioden – en ökning med 20 procentenheter jämfört med årets första kvartal.

”E-handeln har varit mycket stark med en betydande tillväxt under andra kvartalet. Sex av tio e-handlare gör bedömningen att coronakrisen har påverkat deras försäljning positivt under andra kvartalet, det är dubbelt så många som under första kvartalet”, säger Nicklas Storåkers i en kommentar.

Enligt Pricerunners index är det framför allt de stora e-handlarna som har gynnats mest av krisen. De 200 största företagen beskrivs ha haft en ”kraftigt positiv utveckling”.

”Långa leveranstider och slut på hyllorna är de största problemen för e-handlarna just nu. Orsakerna till detta är den höga efterfrågan, och att både tillverkning och transporter tar längre tid nu än tidigare”, säger Nicklas Storåkers, som samtidigt konstaterar att framtidstron på längre sikt har försämrats.

”Trots att tron på nästa kvartal är fortsatt hög så är framtidstron på längre sikt sjunkande. Osäkerheten beror i hög grad på att man inte vet hur effekterna av Coronakrisen kommer att bli på längre sikt.”

Pricerunner E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av Kantar Sifo bland ett urval av Pricerunners 6400 butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel.

LÄS OCKSÅ: Sveriges hetaste e-handlare avslöjar: Så jobbar vi med "serial returners"

Läs mer