Sök

Swift ger sig in i spelbranschen – därför satsar bolaget på kändisar

Glu mobile

TT/Jordan Strauss

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Mobilspelsföretaget Glu Mobile ska ta fram ett spel i samarbete med världsstjärnan under 2016. Och hon är bara en i raden av kändisar som bolaget skrivit avtal med de senaste åren.

Samarbetet med realitystjärnan Kim Kardashian har varit Glus största succé hittills. Mobilspelet Kim Kardashian: Hollywood lanserades 2014 och har dragit in över en miljard kronor genom köp inuti appen, enligt venturebeat.com.

Bara tre månader efter lanseringen hade spelet över 22 miljoner spelare – mycket tack vare Kardashians miljontals följare på sociala medier.

Succén har fått Glu att teckna avtal med en rad andra kändisar, bland annat Kate Perry och Nicki Minaj. Via sina kändisavtal når mobilspelsföretaget sammanlagt över en miljard människor i sociala medier.

En siffra som lär öka genom samarbetet med Taylor Swift. Den amerikanska megastjärnan har dubbelt så många följare på Twitter som Kardashian och tre gånger så många likes på Facebook.

"Med hennes 227 miljoner följare i sociala medier är jag exalterad att välkomna Taylor Swift in i Glu-familjen", säger bolagets vd Nicollo De Masi i ett uttalande. 

Spelet kommer att släppas i slutet av 2016.

Läs mer