Sök

Annonssamarbete med ABS Factoring

Ökade med 1 900 procent på sex år – och gasar vidare

Anders Andréen, vd på Urbanista.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

“Jag tror att vi är ganska ensamma om att lansera en sådan här produkt i dessa tider”, säger Urbanistas vd Anders Andréen om nya trådlösa och brusreducerade hörlurarna London, uppföljaren till fjolårssuccéen Stockholm som bärs av en halv miljon musikälskare världen över.

2018 omsatte den svenska hörlursraketen Urbanista 145 miljoner kronor.
2019 var siffran 241 miljoner.
2013 då? 12 miljoner kronor. Och bolaget hade nästan lika många problem.

”Det är ganska friskt jobbat, den tillväxten”, säger Urbanistas vd Anders Andréen med ett leende, som annars har mycket lätt att hålla sig för skratt när 2013 kommer på tal.

”Urbanista var ett sargat bolag när jag kom in det året. Vi hade extrema utmaningar vad gäller lönsamhet och likviditet, vi hade svårt att betala skulder och få saker att flyta. Du kan ju gissa hur styrelsemötena var på den tiden”.

Vi ville försöka göra en sak riktigt bra istället för att göra många saker ganska dåligt

Produktmässigt spretade bolaget, med satsningar på hopfällbara cyklar, dramaten-vagnar, hörlurar med mera. Med Anders i spetsen gjordes Urbanista om till ett renodlat audiovarumärke. Samma år släpptes den första modellen, San Francisco.

”Vi ville försöka göra en sak riktigt bra istället för att göra många saker ganska dåligt”.

Träff direkt

Nysatsningen gick bra, väldigt bra. Sju år senare är San Francisco en av Sveriges mest sålda hörlurar. Och trots att utvecklingen har hunnit ikapp modellen finns den kvar i Urbanistas sortiment.

”San Francisco går fortfarande väldigt bra, trots att den har sladdar”, konstaterar Anders Andréen och fortsätter:

”Att sätta den där första produkten handlar om lite skicklighet, ganska mycket om tur och framför allt hårt arbete, det är en lärdom från den tiden. Vi träffade rätt med färger, utseende och uttryck, och har behållit samma designspråk sedan dess.”

Spikrakt uppåt – sedan kom mars 2020

Idag säljs Urbanistas hörlurar och högtalare online samt i 30 000 fysiska butiker i 90 länder. Allt trummade på bra när covid 19-pandemin på kort tid förändrade en hel värld.

Vi kunde luta oss på vår snabba expansion inom e-handel, men vårt kassaflöde blev ansträngt ganska snabbt

”Corona satte käppar i hjulet för oss som för många andra. Plötsligt blev det tvärstopp i hela retailbranschen. Återförsäljarna världen över visste inte vad som väntade och slutade köpa produkter, eller stängde ner helt. Vi kunde luta oss på vår snabba expansion inom e-handel, men vårt kassaflöde blev ansträngt ganska snabbt”.

Dåligt klirr i kassan är allvarligt nog i sig. Men då Urbanista samtidigt var i färd med att lansera två nya produkter, ett högtalarsamarbete med H&M och bolagets första true wireless-modell med brusreducering – London – blev problemet ännu större. 

“Vår kultur har alltid varit att arbeta passionerat och att gå snabbt framåt. Vi tvekade aldrig på att satsa, trots läget. Men vi behövde hitta en flexibel lösning för att få det kassaflöde som krävdes för att rampa upp till lanseringen och kunna få upp volymerna”.

Nu lanseras London, Urbanistas första true wireless-produkt med brusreducering.

Behöver inte vänta i 30 dagar på pengarna

Växtvärk och ett sinade rörligt kapital går ofta hand i hand. För vad hjälper en stor efterfrågan när lagret ekar tomt på grund av att man måste vänta, 30, 60 eller ibland upp till 90 dagar på de miljontals kronor man redan har fakturerat för?

För Urbanista blev lösningen att börja sälja fakturor via ABS Factoring.

”För oss är fakturaförsäljning ett bra komplement till banklån och andra lösningar i en period av stark tillväxt. Att få in kapitalet i samma veva som du levererar gör att du kan beställa nya produkter, och det är väldigt värdefullt när man ökar i snabb takt”, säger Anders Andréen.

De förstår våra behov och hur viktigt det är att våra kunder bemöts på ett bra sätt

Med ABS Factorings världstäckande kreditförsäkring kan Urbanista fakturera till alla deras kunder utan problem.  

”Det är viktigt att arbeta med någon som jobbar på rätt sätt. ABS Factoring är inte allt för stora, vilket passar oss bra. De förstår våra behov och hur viktigt det är att våra kunder bemöts på ett bra sätt, där känner vi oss väldigt trygga.”

Läs mer om fakturaförsäljning genom ABS Factoring här

Läs mer