Sök

Zuckerberg räknar med att bojkottande annonsörer snart är tillbaka

MetaAnnonsering

Mark Zuckerberg. Foto: AP Photo/Marcio Jose Sanchez,

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Facebooks vd Mark Zuckerberg tror att bolagen som protesterat snart kommer att vara tillbaka på plattformen som annonsörer igen.

Det uppgav han i ett internt videomöte på fredagen, enligt The Information.

Annonsbojkotten har vuxit sig stor de senaste veckorna och mängder av företag har valt att stoppa sin annonsering på Facebook. Bolag som tidigare anslutit till bojkotten är bland annat Microsoft, Coca-Cola och Starbucks.

I Sverige har även SJ och Oatly valt att stoppa sin annonsering på plattformen. Även Ikea ska föra en diskussion om ifall de ska stoppa sin annonsering, samtidigt som H&M har valt att fortsätta annonsera, enligt Dagens Industri.

Mark Zuckerberg ska i videomötet även ha sagt att Facebooks policy kvarstår eftersom företagen som bojkottar står för endast en marginell del av annonsintäkterna.

Vidare berättade Zuckerberg att han tänker träffa organisationerna som står bakom bojkotten, inklusive medborgarrättsrörelsen NAACP.

Procter & Gamble, som var den största annonsören på Facebook i USA under juni, har valt att vara tysta kring den egna marknadsföringen.

”Vi kommer inte att ändra vårt förhållningssätt och därför borde ni inte förvänta att höra från oss om Facebook, eller någon annan marknadsföringsplattform”, sade en talesperson till New York Post.

Bojkotten mot Facebook beror på flera orsaker. De två viktigaste faktorerna är att annonserna riskerar hamna bredvid olämpligt innehåll och att inte tillräckligt mycket görs för att stoppa hatet och rasismen på plattformen.

Läs mer