Därför satsar snabbväxaren Mentimeter på dyrt kontor – och egen kock

Mentimeter SaaS Scaleup Week 2020
Därför satsar snabbväxaren Mentimeter på dyrt kontor – och egen kock

Jon Mauno Pettersson

Redaktionschef

Johnny Warström: "Om man äter tillsammans skapas nya möten och idéer."

Mentimeter, som utvecklar interaktiva verktyg för presentationer och möten, har växt i raketfart. 2017 hade bolaget en försäljning på 17,6 miljoner kronor – en siffra som förra året ökade till över 100 miljoner kronor*.

"Målet är att vi ska ha 500 miljoner användare 2023", har han tidigare sagt.

Vill du veta mer om Mentimeters framgångsresa? Under Breakit Scaleup Week kommer Johnny Warström att berätta!

När Breakit nyligen pratade med grundaren Johnny Warström hade Mentimeter precis skrivit avtal med en ny fastighetsägare. I april nästa år flyttar bolaget sitt kontor till Tulestationen i Vasastan i Stockholm. Byggnaden består av en gammal turbinhall som är dekorerad med motiv som glödlampor, batterier och kabelknippen.

Kontorsytan omfattar cirka 2.300 kvadratmeter och årshyran ligger på hela 16 miljoner kronor.

Att lägga massor av pengar på ett stort och flashigt kontor – mitt under brinnande coronakris – känns däremot inte konstigt för Johnny Warström.

“För oss är kontoret och gemenskapen mellan våra anställda väldigt viktig", säger han och fortsätter:

"Det är till exempel därför vi har en kollega som jobbar heltid som kock. Om man äter tillsammans skapas nya möten och idéer", säger han.

Att jobba på distans, som bolagets drygt 80 anställda gör nu, är därför plågsamt för Mentimeter.

När coronakrisen slog till befann sig hela företaget i Madrid. Varje år flyttar de kontoret till ett annat land under en månad, alla som vill får följa med och bestämma hur stor del av tiden de vill stanna. 

Även detta handlar om att skapa gemenskap, förklarar Johnny Warström.

“Plötsligt hittar medarbetarna gemensamma intressen och pratar med personer som de inte hade pratat med annars”, säger han.

Tillgång till egen coach

Och resorna och kocken är inte den enda satsningen på personal och arbetsmiljö som Mentimeter gör.

Alla anställda på bolaget har även tillgång till en egen coach utanför företaget.

Enligt Johnny Warström bidrar allt detta till deras framgång och tillväxt.

"Att personalen trivs, utvecklas och gärna vill jobba här gör att vi behåller talangpoolen och det är en otrolig framgångsfaktor när det handlar om att bygga en innovativ produkt", säger Johnny Warström, och berättar att endast fyra personer har lämnat bolaget sedan hösten 2015.

Johnny Warström är en av talarna på Scaleup Week 2020 som går av stapeln den 21–25 september. Bland deltagarna återfinns flera av Sveriges främsta entreprenörer och vd:ar, exempelvis personerna bakom bolag som Memmo, Natural Cycles, New Wave Group, Neo4J, Yubico, Funnel, Acast – och många mer.  Läs mer och boka din biljett här.!

*Fotnot: Under 2019 ändrade Mentimeter redovisningsmodell. Det betyder att omsättningen i det officiella bokslutet landar på 44 miljoner kronor och att bolaget gör en förlust på 10 miljoner kronor. Enligt årsredovisningen sålde bolaget dock för 104 miljoner 2019, men i det nya sättet att bokföra delas årsprenumerationer (som är betalda) upp på 12 månader framåt. 

Läs fler artiklar
LÄS MER