Sök

Annonssamarbete med NetSuite

3 tips på hur ditt företag ta sig igenom krisen (starkare än förut)

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Oroliga tider och skakigt i bolaget?
Här är tre förslag på vad ni kan göra för att stå bättre rustat än tidigare när stormen blåst över.

Kraftiga svängningar i världsekonomin. Nya konkurrenter som skakar om den lokala marknaden. Plötslig materialbrist på grund av oväntade leveransproblem. En kris kan ha många olika ansikten och skoningslöst drabba vilket företag som helst, från startups till de globala jättarna.

Så vad händer då med era affärer, när ingen kan säga en tidpunkt då saker kan återgå till det normala? Istället för att endast se ett mörker under under en kris kan ni faktiskt göra ert företag starkare – och bättre rustat – både i nuet och för tiden efteråt. Och med en förbättrad finansiell överblick behöver ni inte fatta några viktiga affärsbeslut i blindo.  

Gör ett scenario som ponerar att krisen är över snart, ett där krisen pågår ett tag framöver, och ett tredje där krisen blir djup och långvarig

1. Se över er ekonomi noggrant och gör en plan


Kapital är livsviktigt för alla företag, men en sund ekonomi blir ännu mer väsentlig när man ställs inför kristider. 

Hur ser balansräkningen ut just nu? Hur mycket likvida medel har ni, hur många utestående och obetalda fakturor har ni? Behöver några betalningar prioriteras framför andra?

Beroende på hur likviditeten ser ut så kan ni kanske hålla er flytande tills krisen har passerat. Det gäller främst för mindre bolag. Kontakta även hyresvärdar, leverantörer, lånegivare och andra spelare som är investerade i er ekonomi. Det ligger även i deras intresse att ni håller er flytande.

Efter att ni har fått en tydlig bild över den ekonomiska situationen kan ni börja räkna på olika scenarios. Gör ett scenario som ponerar att krisen är över snart, ett där krisen pågår ett tag framöver, och ett tredje där krisen blir djup och långvarig. 

Det ger er en bra helhetsbild över er situation.

2. Prioritera tydligt vad som är viktigast i verksamheten

När affärerna rullar på som vanligt så utgår de flesta från en 12-månadersbudget. Men i nuläget har många sådana planer kastats ut genom rutan. I dagsläget handlar det istället om att prioritera: Klara av att betala löner, kapa kostnaderna där det går och se till att behålla en sund likviditet. 

När det handlar om att kapa kostnaderna behöver ni se över verksamheten och identifiera ineffektiva processer. Finns det saker som går att automatisera, till exempel? Genom att hitta sådana arbetsmoment så kan ni både kapa kostnaderna kortsiktigt och stärka bolaget inför en framtida tillväxt.

Planera åtgärderna under 30-45 dagar. Vad händer ifall vi inte kan finansiera verksamheten? Hur kan vi försäkra oss om att det inte ska hända? Finns det projekt som går att skjuta på framtiden? Vilka leverantörer kan vi förhandla fram nya avtal med?

Och ha alltid en Plan B om ert ursprungliga scenario faller igenom.

Många kommer att vara oroliga för sina jobb och sin privatekonomi

3. Bygg förtroende genom att hålla personalen uppdaterad


I den här processen är det viktigt att ständigt hålla de anställda i företaget uppdaterade. Många kommer att vara oroliga för sina jobb och sin privatekonomi. Om de går omkring och är ovetande om vad som händer på arbetsplatsen kommer det påverka deras arbetsinsats, det sista företaget behöver i en situation där alla måste prestera på topp.

Uppdatera personalen regelbundet, även om det är dåliga nyheter. Genom att bygga ett sådant förtroende kommer företaget att kunna behålla nyckelkompetens, som blir viktig när situationen stabiliserar sig igen.

Men hur kan ett företag genomföra de här åtgärderna och samtidigt ha en överblick på vilka åtgärder som ger effekt? Där kommer Oracle NetSuite in, med ett affärsverktyg som ger bolaget precis det helhetsperspektiv som behövs i dessa tider. 

Över 21 000 företag använder redan Oracle NetSuites molnbaserade affärssystem och kan därför ta snabba och effektiva beslut i kristider, baserade på de mängder av data som samlas in om företagets verksamhet. 

Vill du ha fler tips? Ladda ner NetSuites guide Managing Business Uncertainty här

Läs mer