H&M backar 6 miljarder – "Börjat återhämta sig"

H&M e-handel retail
H&M backar 6 miljarder – "Börjat återhämta sig"

Jon Mauno Pettersson

Redaktionschef

Brakförlust för H&M.

På fredagsmorgonen presenterade H&M sin rapport för årets andra kvartal. Det var sedan tidigare känt att försäljningen under perioden halverats jämfört med motsvarande period förra år – och resultatet blev som väntat också en brakförlust.

Resultatet före skatt landade på -6 482 miljoner kronor (5 934), vilket var något sämre än väntade -6 409.

H&M har, likt många andra butikskedjor, påverkats rejält av covid 19-pandemin.

Enligt Helena Helmersson, vd på H&M, har försäljningen dock börjat komma igång igen nu.

”Allteftersom vi återöppnar våra butiker har försäljningen börjat återhämta sig i en högre takt än väntat. För att möta de snabba förändringar i kundbeteende som covid-19 för med sig accelererar vi vår digitala utveckling, optimerar butiksportföljen och fortsätter att öka integrationen av kanalerna. Med vårt ambitiösa hållbarhetsarbete vill vi också fortsätta leda modeindustrin mot en mer hållbar framtid,” säger Helena Helmersson, vd i rapporten.

Här är fler hårda siffror från rapporten:

# Onlineförsäljningen ökade med 36 procent

# Varulagret minskade till 40 000 miljoner (40 406).

# Rörelseresultatet blev -6 188 miljoner kronor (5 935), väntat rörelseresultat var -6 087.

# Resultatet före skatt var -6 482 miljoner kronor (5 934), analytikerkonsensus -6 409.

# Resultatet efter skatt blev -4 991 miljoner kronor (4 569), analytikerkonsensus -4 930.

# Resultat per aktie hamnade på -3,02 kronor (2,76).

# Bruttovinsten blev 13 273 miljoner kronor (31 825), med en bruttovinstmarginal på 46,3 procent (55,4).

Läs fler artiklar
LÄS MER